Bitwa o estetykę miasta
Architektura i zagospodarowanie przestrzenne miasta jest problemem każdej większej metropolii w Polsce. Wydaje się, że Gdańsk jest na tym tle pozytywnym wyjątkiem. W tym mieście od trzech lat podejmuje się inicjatywy, które mają na celu zmianę krajobrazu. Największe zasługi w tym zakresie odnosi Referat Estetyzacji Miasta.
2015-02-05, 13:25
Posłuchaj
Podczas trzech lat istnienia Referatu Estetyzacji Miasta udało się zlikwidować kilkadziesiąt billboardów i tablic reklamowych zaśmiecających miejski krajobraz. Referat zajął się również nielegalnie ustawionymi przyczepami reklamowymi. Referat mieści się w Wydziale Urbanistyki Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
– Zakres obowiązków referatu jest dość szeroki. Obejmuje on trzy obszary: reklamę zewnętrzną, zagospodarowanie przestrzeni publicznej, remonty oraz elewacji budynków w Gdańsku. Poza standardowymi procedurami opiniowania i uzgadniania projektów, wydajemy także pozwolenia na budowę budynków – powiedział w Polskim Radiu 24 Michał Szymański z Referatu Estetyzacji Miasta w Gdańsku.
Gość PR24 dodał, że referat prowadzi również działalność doradczą. – Nasz zespól stara się usprawniać współpracę między wspólnotami, prowadząc działania edukacyjne. Staramy się wychodzić naprzeciw mieszkańcom. Bardzo często zdarza się, że o kolorystyce i kompozycjach remontowanych elewacji decydują mieszkańcy – wyjaśnił Michał Szymański.
Jego zdaniem dużym problem, który dotyka większość miast w Polsce są reklamy zewnętrzne. – Do tej pory nie mamy odpowiedniego prawa. Mimo 25 lat wolności nie mamy ustawy, która regulowałaby kwestie rynku reklamowego. W prawie budowalnym i w ustawie o drogach publicznych występują reklamy, ale nie ma w nich żadnych konkretnych ustaleń – ocenił Szymański.
Polskie Radio24/op