Sprężony metan nadal wygrywa z benzyną i olejem napędowym
Mimo taniejącej na świecie ropy naftowej alternatywne paliwo pod postacią CNG wciąż się opłaca. Branża, która zajmuje się dystrybucją CNG, produkcją i sprzedażą odpowiedniego sprzętu przekonuje, że wciąż na tankowaniu sprężonego gazu ziemnego można zaoszczędzić w stosunku do oleju napędowego nawet 40 % kosztów.
2015-03-05, 15:57
Posłuchaj
Co to jest CNG?
- To zwykły gaz, na którym gotujemy w domu posiłki. To sprężony metan. Po zainstalowaniu specjalnej sprężarki w przydomowym garażu czy warsztacie, możemy samodzielnie tankować swoje pojazdy. Gaz czerpiemy ze zwykłej sieci gazowej – mówi portalowi gospodarka.polskieradio.pl Bartłomiej Kamiński, z portalu CNG.AUTO.PL.
CNG jest paliwem ekologicznym. W wyniku jego spalania wytwarza się tylko woda i dwutlenek węgla. Spalanie CNG nie zanieczyszcza środowiska. Co więcej paliwo to nie zanieczyszcza i nie uszkadza wtrysków w pojazdach z tego typu instalacją.
Niestety CNG nie jest dla wszystkich
- Dziś nie możemy swobodnie poruszać się po całej Polsce, bo mamy wciąż za mało stacji do tankowania CNG. Paliwo to jest idealne dla firm, które jeżdżą na określonych trasach. CNG jest idealnym rozwiązaniem na przykład dla firm komunalnych. Chodzi o autobusy komunikacji miejskiej czy pojazdy przystosowane do wywozu nieczystości – mówi Bartłomiej Kamiński.
REKLAMA
By jednak osiągać wymierne finansowe korzyści stosując tego rodzaju paliwo, potrzebne są niemałe inwestycje.
- To oczywiste. Inwestycja w taką ogólnodostępną stację CNG to wydatek około miliona złotych. Kiedy to się opłaci? Na przykład w Kaliszu, jeśli stacja CNG będzie służyła do tankowania 20 samochodów własnej firmy plus udostępni tankowanie innym użytkownikom pojazdów z instalacją CNG w całym mieście, to już jest interes – tłumaczy gość portalu.
W Polsce jest w tej chwili około 3500 użytkowników pojazdów z instalacją CNG i 24 ogólnodostępne stacje tankowania. Dla porównania takich stacji w Niemczech jest ponad 1000.
- Liczymy, że stacji prywatnych gdzie tankują pojazdy firmowe, jest w Polsce od 200 do 300. Wszystkich użytkowników paliwa CNG w Polsce szacujemy na około 3 tysiące – mówi Bartłomiej Kamiński.
REKLAMA
Fabryczne instalacje CNG montują już teraz takie firmy motoryzacyjne jak Fiat, Volkswagen, Mercedes czy Volvo.
Arkadiusz Ekiert
REKLAMA