Benefity dla pracowników. Polacy cenią świadczenia pozapłacowe
Benefity pozapłacowe cieszą się coraz większą popularnością. Największa polska firma oferująca system kart sportowych tylko do końca ubiegłego roku sprzedała ponad pół miliona kart.
2015-03-23, 11:51
Posłuchaj
Tym samym firma zanotowała najwyższą dynamikę wzrostu zysku od trzech lat.
- Z badań wynika, że prawie połowa pracowników w Polsce dostaje jakieś świadczenia pozapłacowe. Karty sportowe są trzecim najpopularniejszym świadczeniem wśród pracowników – mówi Izabela Walczewska–Schneyder z Benefit Systems.
Nie tylko karty sportowe i ubezpieczenie zdrowotne
Pracownicy cenią sobie przede wszystkim dostęp do prywatnej opieki medycznej, a także dodatkowe ubezpieczenia. Jednak benefitów pozapłacowych jest znacznie więcej i są różnie finansowane.
- Pracodawcy mogą dofinansowywać benefity całkowicie lub częściowo. Często zależy to od rodzaju benefitu i od stanowiska pracownika. Pojawiają się dofinansowania do różnego rodzaju kursów, certyfikacji, szkoleń językowych, a także do wyspecjalizowanych studiów, np. MBA - zaznacza Justyna Skopińska z ManpowerGroup.
REKLAMA
Systemy kafeteryjne zyskują na znaczeniu
Na znaczeniu zyskują tzw. systemy kafeteryjne.
- To taki system, w którym mamy np. wybranych pracowników albo wybrane stanowiska i do tego mamy dopasowaną listę świadczeń, z których pracownik może sobie sam jakieś wybrać. W jednym miesiącu może sobie wybrać punkty, w innym może wziąć pieniądze, w jeszcze kolejnym może dostać dodatkowe dni wolne - wyjaśnia Dominika Staniewicz, ekspert BCC.
Cel benefitów uzależniony od stanowiska
Cel benefitów pozapłacowych uzależniony jest od stanowiska pracownika.
- Specjaliści i pracownicy na wyższych stanowiskach oczekują, że takie benefity, jak dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne albo karta sportowa, są oczywiste i naturalne, jak to, że mają telefon służbowy. Natomiast znaczenie motywacyjne przekłada się tylko na niższe szczeble, ponieważ to dla tych pracowników to nie jest standardowe, jest to coś dodatkowego, czego nie mieli w innych miejscach pracy – dodaje Dominika Staniewicz.
REKLAMA
Dodatkowe koszty dla pracowników
Najczęściej benefity pozapłacowe oferują swoim pracownikom duże firmy. Jednak coraz częściej korzystają z nich mniejsi przedsiębiorcy, choć są też bariery.
- Za każdym razem, kiedy pracownicy chcą pomóc pracownikom, chcą zrobić ukłon w ich stronę, nasze państwo obciąża ich dodatkowymi kosztami i trzeba zapłacić od tego jeszcze podatek dochodowy i odprowadzić od tego ZUS, traktowany jako dochód. Dodając jeszcze te koszty, poza tym co płaci pracownik i co oni płacą, okazuje się, że coś co jest warte np. 50 zł, pracodawcę kosztuje 120 zł. Przy dużej skali to już ma znaczenie – wyjaśnia Dominika Staniewicz.
Zdaniem ekspertów benefity pozapłacowe będą coraz częściej spotykane w polskich firmach. Tak samo jak coraz częściej pojawia się o nich informacja w ogłoszeniach o pracę.
Dominik Olędzki, awi
REKLAMA
REKLAMA