Poczta Polska ma nową strategię i planuje debiut na GPW w 2016 r.

Dwukrotny wzrost zysków z paczek, przesyłek kurierskich, łańcucha e-handlu, a także wygranie konkursu na tzw. operatora wyznaczonego oraz debiut na warszawskim parkiecie w 2016 r. - zakłada zaprezentowana w poniedziałek strategia Poczty Polskiej na lata 2015-20.

2015-03-24, 15:36

Poczta Polska ma nową strategię i planuje debiut na GPW w 2016 r.
- Kluczowym obszarem działalności Poczty Polskiej w najbliższej przyszłości będzie biznes paczkowy, związany z rozwojem handlu internetowego - powiedział członek zarządu Poczty Polskiej Janusz Wojtas.Foto: mat.promocyjne

Posłuchaj

Prezes Poczty Polskiej Jerzy Jóźkowiak powiedział IAR, że przygotowanie debiutu giełdowego spółka zaplanowała na przyszły rok
+
Dodaj do playlisty

W realizacji tych celów ma pomóc spółce program oszczędnościowy, który ma przynieść 1,5 mld zł.

Poczta planuje cięcia placówek

Cięcia będą dotyczyć głównie stale malejącej sieci obsługi przesyłek listowych. Przychody z niej w latach 2015-2020 mają spaść z ponad 70 do 47 proc. przychodów Poczty.

"Odchudzeniu" mają również ulec placówki - mają być zmniejszone i przystosowane do podwójnej roli punktów sprzedaży i obsługi klienta. Oszczędności w logistyce firmy ma z kolei przynieść automatyzacja i informatyzacja oraz outsourcing części usług.
Poczta zapowiada redukcję kadr
Prezes zarządu Poczty Jerzy Jóźkowiak zapowiedział, że spółka nie będzie szukała oszczędności w redukcji kadr, ale w zmianie modelu zatrudnienia na bardziej efektywny. "Żadna nowoczesna firma nie może pozwolić sobie na płacenie ludziom za przychodzenie do pracy. Dopiero niedawno udało nam się uzgodnić nowy układ zbiorowy. Efekty pracy będą mierzone, i od nich będzie zależała premia lub prowizja" - mówił w poniedziałek dziennikarzom.

Inwestycje w segment paczek

Członek zarządu spółki, Ireneusz Piecuch w rozmowie z IAR wyjaśnia, że pieniądze będą przeznaczone na rozwój sektora paczkowego. Poczta Polska przeznaczy na zmiany około 1,5 miliarda złotych. Będą to głównie środki własne, ale członek zarządu nie ukrywa, że plany związane z debiutem spółki na GPW mają wesprzeć inwestycje.

REKLAMA

Debiut w przyszłym roku?

Prezes Poczty Polskiej Jerzy Jóźkowiak powiedział IAR, że przygotowanie debiutu giełdowego spółka zaplanowała na przyszły rok. Zdaniem prezesa kontrolę nad operatorem powinno zachować państwo, które powinno posiadać co najmniej 50 procent udziałów w firmie. Pozostałe udziały, zdaniem prezesa Jóźkowiaka, powinny być rozproszone pomiędzy wielu inwestorów. Szef Poczty Polskiej dodaje, że około 62 tysięcy pracowników jest uprawnionych do otrzymania akcji.

Spółka rozważa różne opcje

Gdyby nie doszło do debiutu giełdowego Poczty Polskiej, kierownictwo spółki może pozyskać kapitał w inny sposób. Jerzy Jóźkowiak wyjaśnia, że przyszłość poczty będzie się opierać na paczkach i logistyce. Źródłem pieniędzy na inwestycje może być giełda, ale w przypadku przedłużenia się przygotować do prywatyzacji, szef Poczty Polskiej nie wykluczył emisji obligacji.
Przedstawiciel NSZZ Pracowników Łączności, Sławomir Redmer podkreśla, że państwo powinno zachować kontrolę nad spółką nawet po giełdowym debiucie. Związkowiec cieszy się, że to stanowisko nie budzi politycznych kontrowersji. Sławomir Redmer uważa, że w ręce pracowników poczty powinno trafić około 15 procent udziałów. Dzięki temu pocztowcy mają lepiej wykonywać swoją pracę i bardziej identyfikować się z firmą. Zdaniem związkowca, w interesie wszystkich stron jest to, żeby jak największa grupa pracowników otrzymała akcje.
Poczta Polska przedstawiła dziś strategię działania do 2020 roku. Zakłada ona między innymi oszczędność około 1,5 miliarda złotych oraz dwukrotny wzrost przychodów z paczek i usług dla biznesu (także do 1,5 miliarda złotych). Spółka chce utworzyć około 10 tysięcy punktów odbioru paczek, w tym około 1 tysiąc automatów.
IAR, abo

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej