Matura 2015: matematyka poziom podstawowy - opinie uczniów i pytania>>>
Matura 2015: matematyka poziom podstawowy - arkusze>>>
4 maja uczniowie napisali obowiązkową maturę z języka polskiego na poziomie podstawowym. 
Matura z języka polskiego - poziom podstawowy - pytania>>>  
Matura 2015. Język polski (poziom podstawowy) - arkusze>>>  
Matura 2015 w dwóch formułach  
    
Tegoroczny egzamin maturalny jest przeprowadzany w dwóch formułach. Absolwenci technikum piszą go w formule obowiązującej w 2014 roku, natomiast absolwenci liceum ogólnokształcącego - w nowej, obowiązującej od 2015 roku. 
   
Każdy maturzysta - zarówno uczeń liceum ogólnokształcącego, jak i technikum - musi obowiązkowo przystąpić do dwóch egzaminów w części ustnej: z języka polskiego  oraz z języka obcego nowożytnego. 
 
Licealiści podejdą do egzaminu ustnego z języka polskiego w nowej formule - dotychczasową prezentację zastąpi wypowiedź ustna na określony temat. Zdający będzie losował zadanie egzaminacyjne zawierające tekst kultury (literacki lub ikoniczny, lub popularnonaukowy z zakresu wiedzy o języku) oraz odnoszące się do niego polecenie. 
 
Uczniowie liceów ogólnokształcących w części pisemnej muszą podejść do egzaminu z języka polskiego (na poziomie podstawowym), egzaminu z matematyki (na poziomie podstawowym), egzaminu z języka obcego nowożytnego (na poziomie podstawowym) oraz egzaminu z wybranego przedmiotu dodatkowego (na poziomie rozszerzonym). 
 
Z kolei uczniowie technikum w części pisemnej muszą przystąpić do egzaminu z języka polskiego (na poziomie podstawowym), egzaminu z matematyki (na poziomie podstawowym) oraz egzaminu z języka obcego nowożytnego (na poziomie podstawowym). 
 
Absolwenci szkół lub oddziałów z językiem nauczania mniejszości narodowej obowiązkowo przystępują także do egzaminu z języka tej mniejszości zarówno w części ustnej (bez określania poziomu), jak i w części pisemnej (na poziomie podstawowym). 
   
Najpopularniejsze przedmioty   
  
Każdy absolwent może również przystąpić do egzaminu maturalnego z przedmiotów dodatkowych - absolwenci liceum ogólnokształcącego do maksymalnie pięciu, natomiast absolwenci technikum - do nie więcej niż sześciu. Wybory maturzystów w tym zakresie są najczęściej podyktowane wymaganiami rekrutacyjnymi określonymi przez szkoły wyższe. 
 
Jeśli chodzi o przedmiot dodatkowy uczeń ma do wyboru: biologię, chemię, filozofię, fizykę, geografię, historię, historię muzyki, historię sztuki, informatykę, język łaciński i kulturę antyczną, wiedzę o społeczeństwie, język polski na poziomie rozszerzonym, matematykę na poziomie rozszerzonym oraz wybrany język obcy na poziomie rozszerzonym.  
  
Najczęściej wybieranym przez licealistów przedmiotem na poziomie rozszerzonym - jak wynika z danych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej - jest w tym roku język angielski. Podejdzie do niego 48 proc. abiturientów. Na drugim miejscu znalazła się matematyka. Chęć zdawania matury z tego przedmiotu na poziomie rozszerzonym zadeklarowało 26,5 proc. maturzystów. Pierwszą trójkę zamyka geografia - chce ją zdawać 26,4 proc. maturzystów. 
 
W przypadku uczniów technikum - jak podaje CKE - 61,4 proc. zdających zdecydowało, że nie przystąpi do żadnego przedmiotu dodatkowego. Wśród przedmiotów zdawanych na poziomie podstawowym wśród abiturientów z techników najczęściej wybierana jest geografia - chce ją zdawać 10,9 proc. maturzystów. Na kolejnych miejscach są: wiedza o społeczeństwie - wybrało ją 6 proc., biologia - 5,3 proc., fizyka i astronomia - 4,4 proc. 
  
Gdzie i kiedy zostaną opublikowane arkusze?  
 
Do przeprowadzenia egzaminu maturalnego w maju 2015 roku Centralna Komisja Egzaminacyjna, we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi, przygotowała 434 różnego rodzaju arkusze oraz 82 różnego rodzaju płyty (do egzaminów z języków obcych nowożytnych, informatyki, historii muzyki i wiedzy o tańcu), w tym: 210 arkuszy i 40 płyt do egzaminu w "starej" formule i 224 arkusze i 42 płyty do egzaminu w "nowej" formule. 
 
Arkusze egzaminacyjne wykorzystane na tegorocznym egzaminie maturalnym będą zamieszczane na stronie internetowej CKE, okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz na portalu PolskieRadio.pl zgodnie z następującym harmonogramem: w przypadku egzaminów, które rozpoczynają się o godz. 9 - tego samego dnia ok. godz. 14.30, a w przypadku egzaminów, które rozpoczynają się o godz. 14 - tego samego dnia ok. godz. 19.30. 
  
Co trzeba zrobić, by zdać maturę?  
 
Aby otrzymać świadectwo, należy uzyskać co najmniej 30 proc. punktów z egzaminu z każdego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej, uzyskać co najmniej 30 proc. punktów z egzaminu z każdego przedmiotu obowiązkowego w części pisemnej oraz przystąpić do egzaminu z wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym w części pisemnej (dla tego przedmiotu nie jest określony próg zaliczenia). 
  
Kiedy maturzyści otrzymają wyniki? 
  
Zdający, którzy przystąpią do egzaminu w maju/czerwcu i zdadzą egzamin otrzymają świadectwo 30 czerwca. Osoby, które zdadzą egzamin w sesji poprawkowej (w sierpniu), otrzymają świadectwo 11 września. 
 
Świadectwo zawierać będzie szczegółowe wyniki, jakie zdający uzyskał. Wyniki z egzaminów z poszczególnych przedmiotów w części pisemnej będą przedstawiane w dwóch formach: jako procent uzyskanych punktów oraz jako pozycja na skali centylowej, wskazująca, jaki odsetek zdających uzyskał taki sam lub niższy wynik od posiadacza świadectwa. Wyniki egzaminów w części ustnej będą przedstawiane tylko jako procent uzyskanych punktów. 
 
Wyniki egzaminów z przedmiotów dodatkowych, do których absolwent przystępuje dobrowolnie, nie mają wpływu na zdanie egzaminu. Odnotowuje się je jednak na świadectwie dojrzałości. 
 
*** 
 
Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych dla szkół ponadgimnazjalnych, którzy wzięli udział w olimpiadzie w szkole ponadgimnazjalnej, są zwolnieni z egzaminu maturalnego z danego przedmiotu. Na świadectwie otrzymują z tego przedmiotu najwyższy wynik. 
 Dostosowanie warunków i/lub form egzaminu maturalnego przysługuje osobom: niesłyszącym, słabosłyszącym, niewidomym, słabowidzącym, z niepełnosprawnością ruchową i z czasową niesprawnością rąk, z afazją, z autyzmem (w tym z zespołem Aspergera), z chorobami przewlekłymi, chorym lub niesprawnym czasowo, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z niedostosowaniem społecznym lub zagrożeniem niedostosowaniem społecznym, które znalazły się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej, które mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą oraz z zaburzeniami komunikacji językowej.
 
 PAP, CKE, kk