Dziś uczniowie otrzymają wyniki egzaminu gimnazjalnego

Po prawie dwóch miesiącach od egzaminu 364 tys. uczniów trzecich klas gimnazjów, którzy podeszli do testów, dowie się, jak im poszło.

2015-06-19, 06:36

Dziś uczniowie otrzymają wyniki egzaminu gimnazjalnego
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Uczniowie poznają wyniki egzaminu gimnazjalnego. Relacja Kamila Szwarbuły (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Egzamin gimnazjalny składał się z trzech części. Pierwsza z nich - część humanistyczna - rozpoczęła się 21 kwietnia o godz. 9 testem z historii i wiedzy o społeczeństwie. O godz. 11 tego samego dnia uczniowie przystąpili do rozwiązywania zadań z języka polskiego. W sumie cała część pierwsza egzaminu trwała 150 minut (język polski - 90 minut, historia i wos - 60 minut*).

HISTORIA I WOS - OPINIE UCZNIÓW>>>

HISTORIA I WOS - ARKUSZE>>>


JĘZYK POLSKI - OPINIE UCZNIÓW>>>


JĘZYK POLSKI - ARKUSZE>>>

22 kwietnia gimnazjaliści zmierzyli się z częścią matematyczno-przyrodniczą. O godz. 9 zdający rozpoczęli pisanie egzaminu z przedmiotów przyrodniczych, a o godz. 11 zaczęli rozwiązywać zadania z matematyki. W sumie cała część druga trwała 150 minut (matematyka - 90 minut, przedmioty przyrodnicze - 60 minut*).

PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE - OPINIE UCZNIÓW>>>

PRZEDMIOTY PRZYRODNICZE - ARKUSZE>>>


MATEMATYKA - OPINIE UCZNIÓW>>>


MATEMATYKA - ARKUSZE>>>


Test z języka obcego gimnazjaliści napisali 23 kwietnia. O godz. 9 abiturienci przystąpili do egzaminu na poziomie podstawowym, zaś o godz. 11 - na poziomie rozszerzonym. Egzamin z języka obcego, zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym, trwał 60 minut*.

Egzamin można było napisać z następujących języków: angielskiego, ‎francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego i włoskiego. Uczeń mógł ‎wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole jako przedmiotu obowiązkowego.‎

Do egzaminu z języka obcego na poziomie podstawowym miał obowiązek ‎przystąpić każdy gimnazjalista. Egzamin na poziomie rozszerzonym był obowiązkowy tylko ‎dla uczniów, którzy na egzaminie wybrali język, którego uczyli się również w szkole ‎podstawowej. Mogli do niego przystąpić także pozostali gimnazjaliści, jeśli chcieli sprawdzić ‎poziom swoich umiejętności językowych.

85 proc. gimnazjalistów zadeklarowało przystąpienie do egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym, a 80 proc. napisało też poziom rozszerzony z tego języka. Drugim najczęściej wybieranym językiem był niemiecki. Do egzaminu z tego języka na poziomie podstawowym przystąpiło 12 proc. uczniów, a do egzaminu na poziomie rozszerzonym - prawie 4 proc.

JĘZYK ANGIELSKI - ARKUSZE


JĘZYK FRANCUSKI - ARKUSZE


JĘZYK HISZPAŃSKI - ARKUSZE


JĘZYK NIEMIECKI - ARKUSZE


JĘZYK ROSYJSKI - ARKUSZE


JĘZYK WŁOSKI - ARKUSZE


* Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie niepełnosprawni, ‎niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym, przystępują do ‎egzaminu gimnazjalnego w warunkach i/lub formach dostosowanych do ich potrzeb.

Egzamin gimnazjalny miał formę pisemną. Zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie, przedmiotów przyrodniczych i języka obcego na poziomie podstawowym miały formę zamkniętą (uczeń wybierał dobrą odpowiedź spośród podanych). W arkuszu egzaminacyjnym ‎z języka polskiego, matematyki i języka obcego na poziomie rozszerzonym oprócz zadań ‎zamkniętych znajdowały się również zadania otwarte (uczeń musiał samodzielnie sformułowac odpowiedź). ‎

Każdy arkusz egzaminacyjny zawierał kartę odpowiedzi, w której uczeń zaznaczał odpowiedzi ‎do zadań zamkniętych. Rozwiązania zadań otwartych zapisywał w miejscu do tego ‎przeznaczonym na kartach rozwiązań zadań otwartych.

Egzaminu nie można nie zdać, ale jego wynik jest ważny

Przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego jest warunkiem ukończenia ‎gimnazjum, ale nie określa się minimalnego wyniku, jaki zdający powinien uzyskać*. Jeśli uczeń przystąpi do egzaminu i napisze go słabo, a równocześnie uzyska oceny pozytywne na świadectwie na zakończenie trzeciej klasy, to i tak ukończy gimnazjum. Powtórka egzaminu gimnazjalnego, w celu poprawy wyniku, nie jest możliwa.

Wynik egzaminu będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Podczas postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę wyniki ucznia uzyskane na zakończenie nauki w gimnazjum (odnotowane na świadectwie, potwierdzone zaświadczeniem o wynikach egzaminu gimnazjalnego oraz stosownymi zaświadczeniami).

* Uczeń, który jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej lub laureatem konkursu ‎przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, organizowanych ‎z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem gimnazjalnym jest zwolniony ‎z danego zakresu odpowiedniej części egzaminu, a w przypadku języka obcego z trzeciej części tego egzaminu.

Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem ‎z danego zakresu lub z części trzeciej egzaminu na poziomie podstawowym i ‎rozszerzonym najwyższego wyniku.‎

Nowy system oceniania zadań otwartych z matematyki

Testy rozwiązane przez uczniów zostały zakodowane. Sprawdzili je egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych.
W tym roku po raz pierwszy rozwiązania zadań otwartych z matematyki uczniów z gimnazjów z terenu czterech okręgowych komisji egzaminacyjnych: w Jaworznie, w Krakowie, w Łodzi i we Wrocławiu (czyli z województw: śląskiego, małopolskiego, podkarpackiego, lubelskiego, łódzkiego, świętokrzyskiego, dolnośląskiego i opolskiego) zostały ocenione z wykorzystaniem elektronicznego systemu oceniana.

Wytypowani uczniowie zapisywali rozwiązania zadań otwartych na wyznaczonych stronach w arkuszu egzaminacyjnym, tak, jak pozostali zdający. Jednak ich odpowiedzi nie trafiły do egzaminatorów w wersji papierowej. Zostały one zeskanowane w komisji okręgowej. Egzaminatorzy ocenili je korzystając ze skanów i specjalnego oprogramowania na ekranie komputera.

Przed wprowadzeniem elektronicznego systemu oceniania przeprowadzono dwa pilotaże systemu e-oceniania (w 2012 roku i 2013 roku), a w marcu 2015 roku odbyła się sesja próbna.

CKE, IAR, PAP, kk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej