Kolejne bankructwo biura podróży. Na lodzie 150 osób

Mieszcząca się w Opolu Agencja Turystyczna Zawadzkie ogłosiła we wtorek, że w związku z utratą płynności finansowej przestaje realizować i sprzedawać usługi turystyczne. Opolski Urząd Marszałkowski organizuje pomoc dla 150 klientów biura przebywających za granicą.

2015-09-01, 22:07

Kolejne bankructwo biura podróży. Na lodzie 150 osób

Informację o utracie płynności finansowej mieszcząca się przy ul. Reymonta w Opolu Agencja Turystyczna Zawadzkie zamieściła na swojej stronie internetowej. „W związku z utratą płynności finansowej (Agencja Turystyczna Zawadzkie – przyp. PAP) zmuszona jest do zaprzestania realizowania jak i dalszej sprzedaży oferty turystycznej” - napisano w komunikacie.

Urząd Marszałkowski w Opolu sprowadzi 150 turystów

Zainteresowanych sprawami związanymi z niezrealizowanymi umowami czy powrotami do kraju biuro odsyła do Departamentem Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego w Opolu.

Violetta Ruszczewska z biura prasowego opolskiego Urzędu Marszałkowskiego powiedziała PAP, że Urząd Marszałkowski po południu we wtorek otrzymał informację, że biuro Zawadzkie utraciło płynność i nie ma możliwości zorganizowania powrotu klientów z wycieczek zagranicznych. "Poinformowano nas, że w tej chwili za granicą jest 150 osób i agencja prosi, byśmy się sprawą powrotu tych turystów do Polski zajęli. Oczywiście robimy to” – dodała.

Wracają turyści z Hiszpanii, Grecji, Włoch, Chorwacji i Bułgarii

Podała, że wśród 150 przebywających za granicą klientów biura z Opolszczyzny najwięcej – ok. 60 – jest w Hiszpanii. Pozostali są w Grecji, Włoszech, Chorwacji oraz Bułgarii.

„Wszyscy turyści korzystali z wyjazdów autokarowych, więc również autokary załatwiamy, by jak najszybciej ich przewieźć do Polski” – dodała Ruszczewska wyjaśniając, że służby marszałka np. próbują wynegocjować miejsca w autokarach innych firm przewozowych będących już w krajach, gdzie przebywają klienci agencji Zawadzkie.

Dopytywana, jak szybko klienci biura mogą mieć zapewniony powrót, Ruszczewska powiedziała: „Trudno powiedzieć, w tej chwili rozmawiamy. Sprawa jest z godziny 15. we wtorek, musimy więc mieć trochę czasu. Mamy nadzieję, że jeszcze dzisiaj będziemy wiedzieli więcej”.

Biuro ma gwarancje w wysokości 215 tys. zł

Zapewniła, że biuro Zawadzkie, w związku z tym, że było w rejestrze marszałka, ma gwarancję w wysokości 215 tys. zł. „To wystarczy na to, by powrót tych 150 osób zapewnić” – podkreśliła.

Pytana, czy turyści niewypłacalnej agencji mają gdzie się zatrzymać do czasu przyjazdu autokarów, które zabiorą ich do kraju, powiedziała PAP, że niektórzy, np. będący w Hiszpanii od poniedziałku, zgłaszali już problemy z noclegiem. „Ale autokar, który ich tam zawoził, jest na miejscu i mamy nadzieję, że będzie ich mógł zabrać z powrotem” – zaznaczyła.

„Jeśli będą jakieś problemy z noclegami, to będziemy się z każdym z takich problemów zmagać i go załatwiać” – zapewniła Ruszczewska. Podkreśliła, że działania służb marszałka woj. opolskiego „idą w tym kierunku, by jak najszybciej załatwić powroty”.

Na stronie internetowej opolskiego urzędu marszałkowskiego podano, że Urząd we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i służbami dyplomatycznymi „rozpoczął starania o zapewnienie turystom biura bezpiecznego powrotu do kraju”. Na stronie MSZ turyści mogą znaleźć telefony komórkowe do konsulów z kraju, w którym przebywają. Klienci biura, którzy jeszcze nie skontaktowali się z konsulatami, mogą też uzyskać informacje pod numerami telefonów dyżurnych: Bułgaria (Sofia) tel. +359 884 688 510; Grecja (Ateny) tel. +30 69 36 55 46 29; Chorwacja (Zagrzeb) tel. + 38 51 48 99 444; Hiszpania (Barcelona) tel. +34 60 7735 740; Włochy (Rzym) tel. +39 335 599 5212.

Klienci biura mogą też uzyskać informacje pod numerami telefonów urzędu marszałkowskiego w Departamencie Kultury, Sportu i Turystyki w Opolu: tel. +48 77 44 26 330, tel. kom. +48 785 320 494 oraz +48 603 809 922. Szczegółowe informacje będą też zamieszczane na stronie internetowej: www.opolskie.pl

Gwarancje turystyczne to element systemu zabezpieczeń finansowych biur podróży na rzecz ich klientów, na wypadek ogłoszenia niewypłacalności firmy.

Zgodnie z obowiązującym prawem, każdy organizator turystyki ma obowiązek wykupienia gwarancji ubezpieczeniowych bądź bankowych. W praktyce są to głównie produkty oferowane przez ubezpieczycieli, czyli gwarancje ubezpieczeniowe.

Dzięki nim w sytuacji kiedy touroperator ogłosi upadłość, wszyscy jego klienci będą zabezpieczeni finansowo, czyli zostaną sprowadzeni do kraju i otrzymają z powrotem swoje pieniądze wpłacone na poczet imprez turystycznych. Taka gwarancja jest realizowana przez Urząd Marszałkowski ze środków, które zapewnił wcześniej organizator wycieczki.

 Wysokość gwarancji jest ściśle określona rozporządzeniem ministra finansów. Zależy od prowadzonej działalności organizatora turystyki, osiąganych i planowanych obrotów na dany rok, a także od terminu w jakim organizator przyjmuje zaliczki od swoich klientów.

REKLAMA

PAP, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej