Ewa Kopacz: powstanie Polska Grupa Promowa

Powstanie Polskiej Grupy Promowej zakłada koncepcja rozwoju branży przewozów promowych, którą we wtorek zajmuje się rząd - mówiła premier Ewa Kopacz na wyjazdowym posiedzeniu Rady Ministrów w Szczecinie. Zapowiedziała aktywną rolę państwa w rozwoju tej branży.

2015-10-13, 17:00

Ewa Kopacz: powstanie Polska Grupa Promowa

Posłuchaj

Rząd spotyka się na wyjazdowym posiedzeniu w Szczecinie. Ministrowie wysłuchają między innymi informacji ministra skarbu państwa o koncepcji rozwoju branży promowej
+
Dodaj do playlisty

- Rada Ministrów przyjmie dzisiaj koncepcję rozwoju branży przewozów promowych. Zakłada ona powstanie Polskiej Grupy Promowej. Jest to również odpowiedź na apele płynące z województwa zachodniopomorskiego - podkreśliła we wtorek szefowa rządu, otwierając posiedzenie rządu w Szczecinie.

Jak mówiła, "projekt zakłada aktywną rolę państwa w rozwoju tej branży oraz zapewnienie finansowania inwestycji w promy oraz w infrastrukturę portową". - Ten projekt ma szansę stać się wspólnym sukcesem branży. Naszym celem jest wykorzystanie okresu dobrej koniunktury na Bałtyku do stworzenia silnego podmiotu gospodarczego zdolnego do zbudowania wiodącej roli na rynku - zaznaczyła Kopacz.

Powiązany Artykuł

kopacz 1200.jpg
Premier Kopacz zapowiada stworzenie Polskiej Grupy Promowej

Ja wyjaśnił PAP resort skarbu, celem Koncepcji jest wsparcie spójnego i zrównoważonego rozwoju potencjału sektora przewozów promowych, z uwzględnieniem rozwoju polskich portów morskich oraz branży stoczniowej. Cały program będzie realizowany do 2020 roku. Program przewiduje m.in. utworzenie Polskiej Grupy Promowej SA, konsolidującej aktywa polskich przewoźników promowych: Polska Żegluga Bałtycka SA i przedsiębiorstwa państwowego Polska Żegluga Morska. Konsolidacja przewoźników promowych ma wzmocnić znaczenie gospodarcze Świnoujścia wśród portów bałtyckich. Ważną częścią projektu konsolidacji jest budowa nowoczesnych i przyjaznych ekologicznie jednostek promowych. Statki mają być budowane w polskich stoczniach na bazie polskiej myśli technologicznej i projektowej, z wykorzystaniem infrastruktury stoczniowej Szczecina i Trójmiasta. Ponadto - jak zaznaczyło MSP - w programie jest też mowa o infrastrukturze portowej i dostępowej: program inwestycyjny w portach, drogi, koleje, pogłębianie tras przepływowych.

Ministerstwo Skarbu Państwa kontroluje dwa podmioty z tej branży: Polską Żeglugę Bałtycką w Kołobrzegu i Polską Żeglugę Morską w Szczecinie.

REKLAMA

W planie również odnowienie floty

Centrum Informacyjne Rządu zwróciło uwagę, że przyjęta we wtorek przez rząd Koncepcja rozwoju branży przewozów promowych zakłada również "odnowienie floty promowej PGP przy założeniu ewentualnego wykorzystania potencjału stoczniowego skupionego w grupie MARS Shipayrd&Offshore (część Polskiej Grupy Zbrojeniowej), skład której zostanie uzupełniony o Szczeciński Park Przemysłowy".

Program ten - podkreśla CIR - przewiduje też "opracowanie biznes planu finansowania PGP z możliwością ewentualnego wykorzystania środków finansowych funduszy zamkniętych aktywów niepublicznych zarządzanych przez Polskie Inwestycje Rozwojowe".

List intencyjny został podpisany

Na początku czerwca przedstawiciele armatorów i PIR-u podpisali list intencyjny w celu powołania Polskiej Grupy Promowej. - Do budowy PGP potrzebny jest inwestor, który dostarczy finansowanie i kapitał. Mogą to zaoferować Polskie Inwestycje Rozwojowe, dzięki czemu grupa dostanie szansę na rozwój i pozostanie w polskich rękach. Dlatego sygnatariuszem listu intencyjnego jest także PIR - mówił podczas podpisania listu intencyjnego ówczesny wiceminister skarbu Rafał Baniak. Podkreślał, że uruchomienie procesu konsolidacji ma doprowadzić do stworzenia bardzo mocnego podmiotu, ale stworzyć też potencjał do zamawiania nowych jednostek w polskich stoczniach.

Wcześniej MSP odstąpiło od negocjacji dotyczących sprzedaży akcji kołobrzeskiego armatora. Od końca lat 90. było pięć nieudanych prób prywatyzacji PŻB.

PŻB zatrudnia ok. 400 marynarzy, a promy Unity Line (należące do PŻM), które mają wejść do PGP - około 500. Dodatkowo załoga lądowa obu firm to kolejne 250 osób. Grupa na początku będzie dysponowała 10 promami.

PAP, abo

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej