Tydzień Polskiej Branży ICT na EXPO: Polska może konkurować technologiami
W Pawilonie Polski na Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie trwa Tydzień Polskiej Branży ICT, organizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji oraz Ministerstwem Gospodarki. Każdy gość odwiedzający ekspozycję w Pawilonie Polski może dotknąć, przetestować i doświadczyć najciekawszych inteligentnych technologii, prezentowanych przez osiem innowacyjnych polskich firm.
2015-10-15, 20:14
Posłuchaj
W 2020 roku sektor ICT w Polsce, dzięki zaangażowaniu między innymi środków unijnych, może odpowiadać nawet za 15 proc. polskiego PKB -wynika z analiz Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Tydzień Polskiej Branży ICT podczas EXPO 2015 przybliża ten cel, stwarzając polskim innowacyjnym firmom możliwość prezentacji inteligentnych technologii przed międzynarodową publicznością, podkreśla Ewa Szulc z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
- To jest takie wydarzenie, które przede wszystkim ma pokazać potencjał polskiej branży na zewnątrz i zainspirować ludzi do zainteresowania się Polską i ofertą technologiczną, którą polskie firmy kierują też za granicę. Liczymy też na to, że naszym przedsiębiorcą uda się nawiązać cenne kontakty biznesowe, albo nawet pozyskać kolejne finansowanie - mówi ekspertka.
Polska może konkurować w gospodarce opartej na wiedzy
Drukarka 3D wyróżniająca się wyjątkową precyzją wydruku, przeznaczona do zastosowań przemysłowych, czy unikalna technologia umożliwiająca przekształcenie dowolnego urządzenia elektronicznego w inteligentny i samouczący się sprzęt, to tylko dwa przykłady z wielu, z którymi można zapoznać się podczas Tygodnia Polskiej Branży ICT na EXPO.
Każda z firm udowadnia, że Polska jest zdolna konkurować w gospodarce opartej na wiedzy. Potwierdza to również zainteresowanie ze strony włoskich inwestorów.
REKLAMA
- Na tym etapie możemy powiedzieć, że przyszło co najmniej kilku inwestorów kapitałowych, którzy byli zainteresowani polską branżą, przede wszystkim firmami z sektora Internetu rzeczy, a także druku 3D. Spędzili wiele godzin w towarzystwie przedstawicieli naszych spółek, starając się dowiedzieć o nich jak najwięcej, a także poznać jak najlepiej polski system start-upowy. Także mamy nadzieję, że wyniknie z tego wiele dobrego – podkreśla Ewa Szulc.
Młode firmy potrzebują wsparcia
A inwestorzy, podobnie jak wsparcie finansowe, są niezwykle potrzebni młodym firmom. Bez tego ich rozwój nie byłby możliwy, przyznaje Konrad Sierzputowski, Członek Zarządu i Dyrektor Techniczny w firmie Omni3D.
- Dla start-upów finansowanie jest bardzo ważne. Jeżeli efektem działania start-upu jest fizyczny obiekt, np. drukarka 3D, która jest bardzo skomplikowanym urządzeniem i ma w sobie dużo elektroniki, to tutaj inwestycje na ogół są niedoszacowane – mówi gość Polskiego Radia 24.
Pomagają środki z UE
Szacuje się, że na polskim rynku działa obecnie ponad 2 tysiące start-upów. Wiele pomysłów nie udałoby się zrealizować, gdyby nie środki unijne, podkreśla Ewa Szulc.
REKLAMA
- Było działanie 3.1, które polegało na wsparciu dla inkubatorów i funduszy, które inwestowały środki unijne w start-upy. W latach 2010 – 2015 powstało ponad tysiąc projektów, łączna kwota dofinansowania wyniosła 830 mln zł – mówi ekspertka.
Oprócz wsparcia finansowego młode firmy mogły też liczyć na wsparcie w ramach tzw. działań miękkich, czyli np. promocję czy doradztwo. Co ważne, w nowej perspektywie start-upy również będą mogły liczyć na wsparcie.
Druga edycja konferencji ICT Summit, już pod nazwą Startup Summit, odbędzie się 3 i 4 grudnia w Warszawie na Stadionie Narodowym PGE.
Elżbieta Szczerbak, awi
REKLAMA
REKLAMA