Związkowcy PKN Orlen zapowiadają spór zbiorowy z pracodawcą
Spór zbiorowy w należących do PKN Orlen spółkach Orlen Transport i Orlen KolTrans zapowiadają związki zawodowe płockiego koncernu, w tym trzy największe z działających tam organizacji. Związkowcy są przeciwni planom sprzedaży obu podmiotów.
2015-11-25, 19:30
PKN Orlen ogłosił tydzień temu zamiar sprzedaży Orlen Transport za ok. 85 mln zł spółce Trans Polonia, a Orlen KolTrans spółce PKP Cargo za ponad 250 mln zł - finalizacja transakcji w obu przypadkach wymaga zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Obie spółki z grupy płockiego koncernu specjalizują się w transporcie jego produktów, w tym rafineryjnych i petrochemicznych: Orlen Transport prowadzi spedycję samochodową, a Orlen KolTrans – spedycję kolejową.
Związki zawodowe sprzeciwiają się wyprzedaży spółek
Po ujawnieniu przez PKN Orlen zamiaru sprzedaży spółek transportowych, planom tym sprzeciwiły się najliczniejsze tam związki zawodowe: pracowników ruchu ciągłego, NSZZ „Solidarność” i związek branżowy. Związkowcy wysłali pismo do ministra Skarbu Państwa z prośbą o interwencję. W ich ocenie, sprzedaż spółek transportowych, poza szkodliwymi skutkami społecznymi, może zagrażać bezpieczeństwu zakładu produkcyjnego płockiego koncernu.
W środę odbyło się spotkanie przedstawicieli zarządów PKN Orlen, Orlen Transport i Orlen KolTrans ze związkami zawodowymi, które podtrzymały sprzeciw wobec sprzedaży spółek transportowych i ponownie podniosły postulat negocjacji w sprawie gwarancji pracowniczych na wypadek, gdyby do sprzedaży obu podmiotów jednak doszło.
- Związki są przeciwne sprzedaży obu spółek. Jest nas więcej, bo doszły kolejne organizacje związkowe. Od jutra formalnie jesteśmy już w sporach zbiorowych w Orlen Transport i Orlen KolTrans – powiedział w środę Bogusław Pietrzak, przewodniczący Międzyzakładowego Związku Zawodowego Pracowników Ruchu Ciągłego w Grupie Kapitałowej PKN Orlen. W ten sposób odniósł się on do wcześniejszej informacji o utworzeniu Wspólnej Reprezentacji Związkowej do prowadzenia negocjacji w sprawie pakietu gwarancji dla pracowników obu spółek transportowych i możliwości wszczęcia sporu zbiorowego w przypadku braku porozumienia do 25 listopada.
REKLAMA
Związkowcy chcą gwarancji zatrudnienia
W przypadku Orlen KolTrans związkowcy domagają się m.in. o wprowadzenie do zakładowych przepisów pięcioletniej gwarancji zatrudnienia oraz utrzymania dotychczasowych warunków pracy i płacy dla pracowników spółki po jej nabyciu przez PKP Cargo, a także o utrzymanie przez co najmniej pięć lat działalności socjalnej na rzecz pracowników i prawa do korzystania przez nich z pakietu świadczeń opieki medycznej.
Odpowiadając na pytania, dotyczące stanowiska związków w sprawie sprzedaży Orlen Transport i Orlen KolTrans, PKN Orlen poinformował w środę, że „jeszcze w tym miesiącu będą prowadzone w tej sprawie rozmowy z partnerem społecznym”. - Do czasu ich zakończenia spółka nie będzie szczegółowo informowała o trwającym procesie – zaznaczyło biuro prasowe płockiego koncernu.
Uzasadniając plan sprzedaży spółek transportowych, PKN Orlen zwrócił uwagę, że „transport zarówno samochodowy, jak i kolejowy są usługami jakie można kupić na rynku po konkurencyjnych cenach od wielu dostawców”. - Dlatego też z perspektywy producenta paliw i chemikaliów usługi te nie stanowią strategicznie istotnego ogniwa w łańcuchu wartości, ani też nie dają unikalnych przewag konkurencyjnych. Sprzedaż tych aktywów i przejęcie obsługi transportowej naszych produktów przez wyspecjalizowane firmy logistyczne zapewni spółce wysoką jakość obsługi bez konieczności angażowania czasu naszych menadżerów w jej bezpośredni nadzór – podkreśliło biuro prasowe płockiego koncernu.
PKN Orlen chce optymalizować koszta
Według PKN Orlen, model zarządzanie transportem w oparciu o wynajętą, zewnętrzną flotę przewoźników „stosują inni operatorzy działający na konkurencyjnym rynku paliw w Polsce”. - Istotny jest także fakt, iż poza umowami sprzedaży aktywów kolejowych PKP Cargo, w ramach transakcji podpisane zostaną również wieloletnie umowy na realizację przewozów produktów grupy Orlen i obsługę bocznic należących do koncernu. W przypadku zbycia aktywów transportu samochodowego, strony porozumiały się w sprawie współpracy dotyczącej długoterminowych umów z grupą Orlen – zaznaczył płocki koncern.
REKLAMA
Innego zdania są związki zawodowe PKN Orlen. W piśmie, które trzy największe organizacje w płockim koncernie przesłały w ubiegłym tygodniu do ministra Skarbu Państwa Dawida Jackiewicza, związkowcy podkreślili m.in., że „zachowanie bezpośredniej kontroli nad procesami logistycznymi powinno stanowić podstawową działalność okołoprodukcyjną”. - Z tych powodów uważamy sprzedaż spółek Transport i KolTrans za szkodliwą i zagrażającą bezpieczeństwu zakładu produkcyjnego, stanowczo nie zgadzamy się z decyzjami o sprzedaży – napisali związkowcy, zwracając się jednocześnie do ministra Jackiewicza o „jak najszybszą interwencję w tej sprawie, wstrzymującą proces sprzedaży”. Do środy odpowiedź z resortu nie dotarła do związków.
PAP, fko
REKLAMA