Poświąteczne wyprzedaże. Warto wiedzieć, jakie są różnice między rękojmią a gwarancją

Przed nami Wielkanoc, a tuż po niej, jak zawsze, ruszają wyprzedaże. Jak się okazuje, Polacy coraz chętniej korzystają z cenowych okazji również w e-sklepach za granicą.

2016-03-25, 11:40

Poświąteczne wyprzedaże. Warto wiedzieć, jakie są różnice między rękojmią a gwarancją
Kupując na wyprzedażach, konsument zachowuje też prawo do reklamacji. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Różnice pomiędzy rękojmią a gwarancją wyjaśniał w Polskim Radiu 24 Piotr Stańczak, dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego (Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

O ile w tradycyjnych punktach towar możemy zwrócić, tylko jeśli zgodzi się na to sprzedawca, o tyle kupując przez internet, czy poza lokalem sprzedawcy, taką możliwość mamy zawsze.

Kiedy możemy skorzystać z rękojmi zawady?

Ustawodawca dał nam 14 dni  na zastanowienie się i prawo do odstąpienia od umowy. W sytuacji natomiast, gdy towar ma wadę, możemy reklamować go korzystając np. z rękojmi, wyjaśnia Piotr Stańczak, dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

- Mamy w tej chwili tzw. rękojmię zawady, która pozwala nam w ciągu dwóch lat reklamować towar, który uważamy, że nie spełnia warunków, które zostały określone umową, reklamą, jakimś oświadczeniem sprzedawcy, które było powodem naszego zakupu. To dla nas dobra sytuacja – mówi gość Polskiego Radia 24. - Są to dwa lata od momentu otrzymania towaru – dodaje.

Czego możemy domagać się w ramach rękojmi?

W ramach rękojmi można domagać się obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy i zwrotu kosztów.

REKLAMA

W przypadku wady towaru, konsument oprócz rękojmi ma także możliwość skorzystania z gwarancji, która nie jest już regulowana ustawowo, przypomina ekspert.

- To jest w zasadzie przywilej gwaranta, którym może być producent, importer, czasami sprzedawca. Tylko że gwarancja powinna być w szczegółowy sposób opisana. Przede wszystkim powinna definiować, jakiego rodzaju uprawnienia dostajemy, jak długo to trwa, czy to jest tak, że ten termin gwarancyjny to są dwa lata, czy to jest pół roku. Tutaj tak naprawdę decyduje gwarant – podkreśla Piotr Stańczak. – Warto zwrócić uwagę, że sprzedawcy często nazywają gwarancją tak naprawdę rękojmię zawady. Bardzo łatwo to rozróżnić, jeżeli sprzedawca daje nam sam paragon, bez żadnej innej gwarancji, to wtedy mamy do czynienia z rękojmią – dodaje.

Kiedy lepsza okazuje się gwarancja?

Często jednak bardziej się opłaca skorzystać z gwarancji, szczególnie jeśli zakupu dokonywaliśmy poza granicami kraju, podkreśla Piotr Stańczak.

- Gwarancja jest wygodniejsza, o ile jest dobrze ustawiona w swoich warunkach, przy zakupach za granicą. Może się bowiem okazać, że w Polsce mamy serwis gwarancyjny na tej samej ulicy, na której mieszkamy. Podczas gdy w przypadku rękojmi zawsze odpowiada sprzedawca. Więc jeśli kupiliśmy coś za granicą, ten kontakt ze sprzedawcą jest utrudniony. Jeszcze pół biedy, jeżeli można się z nim porozumieć w języku angielskim, natomiast nie zawsze tak jest. W takim wypadku, problemów z porozumieniem się, prosimy o kontakt z nami. Europejskie Centra Konsumenckie są tym wsparciem, które może pomóc przeprowadzić reklamację – mówi gość Polskiego Radia 24.

REKLAMA

Warto też pamiętać, że jeśli sprzedawca e-sklepu nie poinformuje nas o prawie do zwrotu towaru, wówczas termin 14 dni wydłuża się aż do 12 miesięcy, w ciągu których możemy od umowy odstąpić.

Elżbieta Szczerbak, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej