Egzamin gimnazjalny 2016. O co pytano na testach z polskiego, historii i WOS [PYTANIA, ARKUSZE, OPINIE]
Pierwsze zmagania mają już za sobą. Dziś gimnazjaliści rozpoczęli maraton egzaminacyjny. Pisali test z historii i wiedzy o społeczeństwie, a także z języka polskiego.
2016-04-18, 14:50
Posłuchaj
Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała arkusze z pierwszego egzaminu - z historii i WOS.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016 - ARKUSZE Z HISTORII I WOS >>>
Państwo Karola Wielkiego, podział dzielnicowy, Rzeczpospolita w czasie zaborów, uprawnienia prezydenta i nadanie statusu uchodźcy - takich m.in. tematów dotyczyły zadania w teście.
Test z historii i wiedzy o społeczeństwie był pierwszym z dwóch, jakie składają się na egzamin z wiedzy humanistycznej, do którego uczniowie III klas gimnazjów przystąpili w poniedziałek o godzinie 9. Na rozwiązanie zadań mieli 60 minut (dyslektycy mogli rozwiązywać je 20 minut dłużej).
Po przerwie przystąpili do rozwiązywania zadań z języka polskiego.
Pytania z historii
Test z historii i WOS zawierał 25 zadań, 20 z nich to zadania z historii. Wszystkie były zamknięte - uczeń sam musiał wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych w arkuszu.
Zadania z historii odnosiły się m.in. do cytowanego w arkuszu fragmentu encykliki "Sublimus Dei" papieża Pawła III (uczniowie mieli ocenić czy umieszczone przy nim tezy są prawdziwe, czy fałszywe), fragmentu pieśni Jana Ursyna Niemcewicza (trzeba było odpowiedzieć do jakiego wydarzenia się ona odnosi), fragmentu eseju Johna Stuarta Milla "O wolności" (podać jakiej ideologii główne założenia w nim przedstawiono).
Korzystając z zamieszczonej mapy i fragmentów "Dziejów" Herodota trzeba było wskazać ziemię Hellenów i Asyryjczyków. Inne zadania z mapą dotyczyły państwa Karola Wielkiego, czy podziału dzielnicowego.
W jeszcze innym zadaniu posługując się drzewem genealogicznym Jagiellonów i Wazów oraz wykresem pokazującym liczbę mieszkańców Krakowa w XV-XVII wieku należało odpowiedzieć na pytanie za czasów panowania, którego króla najwięcej ludzi mieszkało w Krakowie. Zadania dotyczyły też sejmu walnego, działalności braci Józefa i Andrzeja Załuskich, Rzeczpospolitej w czasach zaborów.
Gimnazjaliści mieli także do rozwiązania zadania z zakresu chronologii. Jedno z nich brzmiało: "Szereg, w którym uporządkowano chronologicznie wydarzenia, to: A. klęska Napoleona w Rosji, rozpoczęcie obrad kongresu wiedeńskiego, powstanie Księstwa Warszawskiego. B. powstanie Księstwa Warszawskiego, klęska Napoleona w Rosji, rozpoczęcie obrad kongresu wiedeńskiego. C. rozpoczęcie obrad kongresu wiedeńskiego, klęska Napoleona w Rosji, powstanie Księstwa Warszawskiego. D. klęska Napoleona w Rosji, powstanie Księstwa Warszawskiego, rozpoczęcie obrad kongresu wiedeńskiego".
Zagadnienia z WOS
Wśród pytań z wiedzy o społeczeństwie znalazły się zadania, w których trzeba było m.in. odpowiedzieć jakie są uprawnienia prezydenta, jakie zgodnie z konwencją genewską przesłanki do nadania cudzoziemcowi statusu uchodźcy, jakie są zasady realizacji dwuinstancyjności postępowania sądowego i kiedy przyjęto Polskę do Unii Europejskiej.
Po teście z historii, młodzi ludzie napisali egzamin z języka polskiego.
REKLAMA
Czym należało się wykazać na języku polskim?
Charakterystyka bohatera literackiego, który wolność uznał za najważniejszą wartość - to temat pracy, którą uczniowie musieli napisać na języku polskim.
Wcześniej uczniowie musieli odpowiedzieć na pytania dotyczących interpretacji załączonych tekstów. Były to: fragment "Krzyżaków" Henryka Sienkiewicza, wiersz "Róża prawdziwa i sztuczna" Jana Sztaudyngera oraz opublikowany w Przekroju tekst Katarzyny Janowskiej "Zwykły dzień".
Na podstawie fragmentu książki Tadeusza Rojka "Damy, rycerze i dżinsy", uczniowie musieli napisać i uzasadnić, czy zgadzają się z tezą autora, że rozmowa jest najważniejszym i może jedynym środkiem względnie łatwego zdobywania ludzkiej sympatii.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016 - ARKUSZE Z JĘZYKA POLSKIEGO >>>
REKLAMA
We wtorek rano uczniowie napiszą test z biologii, chemii, fizyki i geografii. W tym samym dniu zmierzą się też ze sprawdzianem z wiedzy matematycznej. W ostatnim dniu sesji zaplanowano egzamin z języka obcego.
Arkusze z zadaniami z kolejnych dni będzie publikować codziennie na swoje stronie internetowej Centralna Komisja Egzaminacyjna oraz okręgowe komisje egzaminacyjne. Prace uczniów zostały zakodowane; sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych. Wyniki egzaminu uczniowie poznają 17 czerwca.
W całej Polsce do sprawdzianu przystąpiło 360 tysięcy gimnazjalistów. Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu w poniedziałek, wtorek i środę, to będzie go pisać w drugim terminie - 1, 2 i 3 czerwca.
Wynik egzaminu będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Podczas postępowania rekrutacyjnego brane są pod uwagę wyniki ucznia uzyskane na zakończenie nauki w gimnazjum - (odnotowane na świadectwie, potwierdzone zaświadczeniem o wynikach egzaminu gimnazjalnego oraz stosownymi zaświadczeniami.
REKLAMA
IAR, PAP, bk,iz
REKLAMA