PESA i PFR zainwestują w spółkę, która będzie wynajmować lokomotywy

PESA Bydgoszcz S.A. i Polski Fundusz Rozwoju S.A. podpisały umowę o wspólnej inwestycji 200 mln zł w spółkę wynajmującą lokomotywy produkowane przez bydgoską firmę. Do 2020 r. spółka ma dysponować kilkunastoma lokomotywami serii Gama.

2016-05-16, 15:44

PESA i PFR zainwestują w spółkę, która będzie wynajmować lokomotywy
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Pixabay.com

Umowę zawarto w poniedziałek w siedzibie PESA Bydgoszcz S.A. Obok przedstawicieli bydgoskiej spółki podpisali się pod nią przedstawiciele zarządzanego przez Polski Fundusz Rozwoju S.A. Funduszu Inwestycji Infrastrukturalnych (Kapitałowy Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych - „FIIK”).

Umowa przewiduje powołanie spółki z o.o. o nazwie Rail Capital Partners, w której PESA i FIIK obejmą odpowiednio 51 proc. i 49 proc. udziałów. Partnerzy zobowiązali się zasilić spółkę w latach 2016–2020 kapitałem w wysokości 200 mln zł.

RCP do 2020 r. ma dysponować flotą co najmniej kilkunastu lokomotyw serii Gama

Jak poinformował PFR w specjalnym komunikacie, fundusze te mają posłużyć do budowy lokomotyw przeznaczonych na wynajem. Przyjęty biznesplan zakłada, że spółka RCP do 2020 r. ma dysponować flotą co najmniej kilkunastu lokomotyw serii Gama.

Cytowany w komunikacie dyrektor inwestycyjny PFR Marcin Piasecki, zaznaczył, że „średni wiek lokomotyw poruszających się po polskich torach to 40 lat”. „Powodem odkładania przez przewoźników decyzji o odnowieniu taboru jest ryzyko związane z krótkoterminowym charakterem kontraktów przewozowych. Elastyczność oferty RCP, dzięki zaadaptowaniu do warunków polskich modelu sprawdzonego na wielu rozwiniętych rynkach, redukuje to ryzyko” – wyjaśnił.

"Dzierżawienie pojazdów jest wygodniejsze"

Także prezes PESA Tomasz Zaboklicki w przytoczonej w komunikacie wypowiedzi podkreślił, że „na niestabilnym rynku przewozów dla wielu firm wygodniejsze jest dzierżawienie pojazdów – zadaniowe, celowe i przede wszystkim określone w czasie”. „Taką właśnie możliwość daje formuła oferowana przez RCP” – dodał.

Z kolei prezes PFR Paweł Borys podkreślił, że „celem Polskiego Funduszu Rozwoju jest wsparcie wzrostu polskich przedsiębiorstw, podnosząc ich konkurencyjność na rynku lokalnym i międzynarodowym”. „Finansowanie nowego taboru kolejowego jest świetną okazją do rozwoju innowacyjnej polskiej firmy i całego rynku przewozów. Liczymy, że dzięki naszemu zaangażowaniu PESA będzie mogła rozwinąć produkcję, a krajowi przewoźnicy unowocześnić tabor” – dodał.

Początkowo RCP ma oferować przeznaczone zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego lokomotywy elektryczne Gama Marathon, które są wyposażone w dodatkowy agregat spalinowy (pozwala to na dojazd w miejsca, w których nie ma dostępu do trakcji elektrycznej). W późniejszym czasie spółka ma rozszerzyć swoją ofertę o lokomotywy spalinowe i wielosystemowe lokomotywy elektryczne.

PAP, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej