Spadną koszty zagranicznych zakupów on-line?
Zagraniczny sprzedawca uniemożliwia Ci zakup towaru? Koszty przesyłki z innego państwa UE są nieproporcjonalnie wysokie? A może zakupione online produkty w ogóle nie zostały dostarczone?
2016-05-26, 14:46
Wobec powtarzających się problemów i skarg konsumenckich, 25 maja Komisja Europejska ogłosiła pakiet nowych propozycji legislacyjnych, mających na celu wzmocnienie rozwoju transgranicznego e-commerce w ramach strategii Jednolitego Rynku Cyfrowego. KE zapowiedziała zniesienie geoblockingu, obniżenie kosztów przesyłek zagranicznych i skuteczniejszą walkę z nieuczciwymi e-przedsiębiorcami.
Badania KE pokazują, że zdecydowana mniejszość konsumentów w UE decyduje się na zagraniczne zakupy online - zaledwie 15%. Co więcej, jedynie 7% małych i średnich przedsiębiorstw w UE prowadzi sprzedaż transgraniczną.
Zgodnie z danymi Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) w 2015 r. tylko 36% spraw transgraniczych, które trafiło do polskiego centrum dotyczyło zakupów online. Konsumenci skarżyli się na wady zamówionego towaru, niezgodność z umową, czy na niedostarczenie produktów w ogóle.
Aby lepiej wykorzystać potencjał europejskiego e-handlu KE przygotowała projekty:
REKLAMA
- Rozporządzenia w sprawie geoblockingu
- Rozporządzenia w sprawie dostarczania paczek
- Zmian w rozporządzeniu w sprawie współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów (CPC-Net)
- Wytycznych dla dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych
- Nowa regulacja UE w zakresie geoblockingu
Rozporządzenie ma na celu eliminację geoblockingu oraz dyskryminacji konsumentów ze względu na kraj zamieszkania, podczas transgranicznych zakupów online.
- Konsumenci będą mogli kupować towary i usługi, w tym usługi cyfrowe (tj. przechowywanie w wirtualnej chmurze, hosting stron internetowych) z każdego kraju UE w tej samej cenie.
- Przedsiębiorcy nie będą już mogli automatycznie przekierowywać klientów na wersję strony internetowej, która jest właściwa dla ich kraju zamieszkania.
- Chociaż przedsiębiorcy nie będą zobowiązani do dostarczenia towaru do kraju konsumenta, będą musieli dać konsumentowi możliwość odebrania produktu z punktu dostawy w kraju przedsiębiorcy.
- Regulacja nie obejmuje treści cyfrowych (Netflix, e-book). Należy jednak pamiętać, że w grudniu 2015 Komisja Europejska przedstawiła osobną propozycję dotyczącą korzystania z treści cyfrowych w całej UE.
- Nowa regulacja UE dotycząca transgranicznej dostawy paczek
Propozycja ma na celu zmienić rynek dostawy paczek z innych krajów UE. Obecnie przedsiębiorcy pocztowi pobierają nawet pięciokrotnie wyższe opłaty za przesyłki transgraniczne w porównaniu do paczek krajowych. Różnice te nie zawsze są uzasadnione jakimikolwiek dodatkowymi kosztami związanymi z dostarczeniem do kraju docelowego. Po wejściu w życie nowej regulacji:
- Usługodawcy zajmujący się dostarczaniem przesyłek będą zobowiązani przedstawić informacje dotyczące ponoszonych przez nich kosztów dostawy krajowym organom regulacyjnym. Niektóre z przekazanych danych zostaną upublicznione.
- Krajowi operatorzy pocztowi będą zobowiązani do udostępniania podmiotom trzecim swoich sieci transgranicznych, co wprowadzi większą konkurencję na rynku.
- Nowa regulacja w zakresie CPC-Net – ulepszenie mechanizmu nadzoru rynku
Sieć CPC-Net, do której należą organy wykonawcze odpowiedzialne za ochronę konsumentów państw członkowskich jest dedykowana do zwalczania zbiorowych naruszeń interesów konsumentów w ujęciu transgranicznym. Punktem kontaktowym sieci CPC-Net w Polsce jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Obecnie organy sieci mają wyłącznie możliwość powstrzymania stosowania nieuczciwych praktyk, tak aby nie były powtarzane w przyszłości.
Nowe propozycje KE zakładają ścisłą współpracę organów krajowych należących do sieci CPC-Net z siecią Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net). Rozporządzenie przyzna też organom państwowym nowe kompetencje: przyjmowanie środków tymczasowych - zamykanie stron internetowych czy kont w mediach społecznościowych, tajemniczy klient, żądanie odszkodowania dla konsumentów, karanie przedsiębiorców za naruszenie interesów konsumentów, nawet w sytuacji gdy trwało określony czas i już się zakończyło.
REKLAMA
Dodatkowo w sytuacji, gdy naruszenie będzie dotyczyło większej liczby państw i będzie szkodziło interesom wielu konsumentów UE (określony w rozporządzeniu ułamek populacji), zostanie wówczas zastosowana nowa procedura, zgodnie z którą wszystkie organy sieci CPC-Net będą współpracować pod koordynacją Komisji Europejskiej.
- Nieuczciwe praktyki handlowe
Propozycja KE dot. też wytycznych, w jaki sposób władze i sądy powinny interpretować dyrektywę
o nieuczciwych praktykach handlowych w odniesieniu do handlu elektronicznego.
- Platformy internetowe powinny być czasami traktowani jak "przedsiębiorcy" w rozumieniu dyrektywy, a zatem muszą wypełniać odpowiednie obowiązki.
- Platformy będą zobowiązane zapewniać, że konsumenci rozumieją, jakie mają prawa np. poprzez wyraźną informację czy sprzedawca jest przedsiębiorcą czy również konsumentem. A jeżeli okaże się konsumentem prawo konsumenckie nie będzie miało zastosowania.
- Wytyczne będą również przedstawić zasady, które zostały uzgodnione z interesariuszami w sprawie informacji, które muszą zapewnić konsumentom internetowe porównywarki cen.
- Jakie są następne kroki?
Projekt Komisji Europejskiej zostanie następnie przedstawiony Radzie, Parlamentowi Europejskiemu oraz parlamentom narodowym. Po ustaleniu wspólnego stanowiska między Komisją i Radą projekt będzie debatowany na posiedzeniu plenarnym PE. Przyjęcie nowych przepisów przez organy unijne powinno potrwać ok. 12 miesięcy.
REKLAMA
Informacja prasowa, abo
REKLAMA