Networking, czyli zachodni pomysł na zdobycie pracy lub klientów po znajomości
Moda na networking, czyli budowanie sieci kontaktów zawodowych, przyszła do nas z Zachodu i zdobywa coraz większą popularność.
2016-05-27, 20:23
Posłuchaj
Networking, to współpraca przedsiębiorców, polegająca przede wszystkim na wzajemnym rekomendowaniu swoich usług, wymianie wiedzy oraz kontaktów.
̶ To robienie biznesu po znajomości, w dobrym tego słowa znaczeniu - tłumaczy Franciszek Niemyski - Prezes Towarzystwa Biznesowego Warszawskiego.
Coraz większe znaczenie rekomendacji i poleceń
Bo, jak podkreśla ekspert, samo zebranie wizytówek i wręczenie własnych dzisiaj nie wystarcza, bo od tego można zacząć poszukiwanie pracy czy kontaktów.
Networking może pomóc w zdobyciu klientów. Budowanie sieci kontaktów przekłada się na cele biznesowe.
REKLAMA
Jak podkreśla ekspert, daje to możliwość rozszerzenia działalności swojego biznesu, zarówno w oparciu o nowych klientów, dostawców.
̶ Z moich rozmów w towarzystwach biznesowych wynika, że bardzo często 60-80 proc. ich klientów wzięło się z polecenia lub rekomendacji, mówi ekspert.
Bez networkingu nie ma rozwoju biznesu
Na Zachodzie networking jest dziś bardzo popularny. Tam przedsiębiorcy budują swój biznes w oparciu o kontakty. Networking gwarantuje rozwój biznesu.
̶ Na zachodzie zauważono, że aby skutecznie budować biznes, trzeba go rozwijać w oparciu o partnerstwo, gdyż każda firma istnieje zawsze w jakimś ekosystemie gospodarczym i takie łączenie się w klastry czy stowarzyszenia służy budowie społeczeństwa obywatelskiego – ekonomicznego, mówi ekspert.
REKLAMA
I dodaje, że na Zachodzie nie trzeba nikogo przekonywać aby wspierać rodzime firmy i produkty.
Ale i u nas patriotyzm gospodarczy zyskuje na znaczeniu.
Justyna Golonko, jk
REKLAMA