Polski rynek e-commerce pędzi do przodu, mimo kiepskich przepisów
Skomplikowane regulacje prawne, niekiedy ze sobą̨ sprzeczne - ograniczają rozwój rynku e- commerce.
2016-06-02, 20:21
Posłuchaj
Izba Gospodarki Elektronicznej wraz z Partnerami działającymi w branży e-commerce opracowała pierwsze wydanie Czarnej Księgi barier prawnych w legislacji krajowej, które utrudniają rozwój gospodarki cyfrowej.
̶ Dziś brak transparentnych reguł, dla mikro-, małych- i średnich przedsiębiorców, w tym skomplikowane przepisy prawa często ze sobą̨ sprzeczne i ograniczają rozwój rynku e- commerce - tłumaczy Łukasz Kiczma z Izby Gospodarki Elektronicznej.
Małe firmy gubią się w gąszczu przepisów
I wyjaśnia, że mikroprzedsiębiorstwa nie mają kapitału ani wyspecjalizowanych prawników aby ustrzec się błędów w poruszaniu się w gąszczu przepisów dotyczących e-commerce.
̶ Oni się gubią w gąszczu praw, które często nie są jasne ani użyteczne – mówi ekspert.
REKLAMA
Czas na zmianę wielu regulacji
Jak zaznacza ekspert, zmiana przepisów i ujednolicenie prawa w UE powinno być dziś priorytetem.
̶ Jeśli Unia Europejska nie zniesie barier dotyczących np. różnicy cen paczek z Warszawy do Berlina i z Berlina do Warszawy , w handlu towarami, to Europa zostanie w tyle na tym rynku w stosunku do USA czy Chin – mówi Łukasz Kiczma.
Polski rynek e-commerce wciąż idzie w górę
Ale mimo tych barier rynek e - commerce w Polsce dynamicznie się rozwija. Potwierdza to najnowszy Raport E-Commerce Europe.
̶ Mimo, że pokazuje spadek w rozwoju e-commerce, to polska gospodarka odnotowała odbicie od tego spadku – mówi ekspert.
REKLAMA
Jak podaje przykład, wzrost polskiego rynku wyniósł przed rokiem 17 procent, a obecnie wzrost wynosi ok. 20 procent.
Gorzej Polacy radzą sobie z wymianą transgraniczną
Jedyne co niepokoi w raporcie to to, że polscy e- przedsiębiorcy ciągle są mało aktywni na arenie międzynarodowej, i zdaniem eksperta, potrzebują w tym kierunku wsparcia i działań edukacyjnych.
Justyna Golonko, jk
REKLAMA