Branża stoczniowa pozytywnie o zwolnieniu z podatku VAT w ustawie stoczniowej

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają zawarte w projekcie ustawy o aktywizacji przemysłu stoczniowego rozwiązania, które zwalniają ich z płacenia podatku VAT. Ustawa pozwoli na podniesienie konkurencyjności stoczni - oceniają przedstawiciele tej branży.

2016-06-08, 20:14

Branża stoczniowa pozytywnie o zwolnieniu z podatku VAT w ustawie stoczniowej
Przemysł stoczniowy otrzyma wsparcie. Foto: Wikimedia Commons, Nikodem Nijaki

Posłuchaj

Wiceminister gospodarki morskiej, Paweł Brzezicki powiedział podczas Kongresu Morskiego w Szczecinie, że regulacja przygotowana przez jego resort zaktywizuje polskie stocznie
+
Dodaj do playlisty

W środę w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o aktywizacji przemysłu stoczniowego.

Dyrektor biura Związku Pracodawców Forum Okrętowe Jerzy Czuczman powiedział PAP, że projekt ustawy jest oczekiwany przez branżę od wielu lat. Wskazał, że szczególnie przepisy o podatku VAT, które obecnie obowiązują są "dyskryminujące dla polskich stoczni".
Według obecnych przepisów stocznie, zaopatrując się u swoich dostawców w różnego rodzaju komponenty związane z budową statku, płacą VAT (wynosi on 23 proc.). Po zakończeniu budowy, zgodnie z polskim prawem, stocznia występuje do budżetu państwa o zwrot tego VAT-u. W projektowanych przepisach stocznia już na etapie wystawiania faktury za konkretne elementy czy komponenty nie będzie płaciła VAT-u.

Kwestia podatku VAT jest bardzo istotna

Czuczman pozytywnie ocenił zawarte w projekcie rozwiązania zwalniające przedsiębiorców z płacenia podatku VAT. - Uważam, że kwestia podatku VAT jest bardzo istotna, bo w skali kraju to jest kilkadziesiąt milionów złotych, które mogą być wykorzystywane przez firmy na swoje cele, np. na badania i rozwój - podkreślił.
W jego ocenie także przepisy o możliwości tworzenia specjalnych stref ekonomicznych wpłyną pozytywnie na przemysł stoczniowy.
Przedsiębiorcy wskazują, że przepisy projektu dają "rzeczywiste narzędzia finansowe" dla firm z branży stoczniowej.
- Te przepisy znaczą tyle - i aż tyle, że jest to rzeczywiste narzędzie finansowe dla firmy, żeby móc zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku. Rzeczywiście polski producent okrętowy, jeśli te przepisy wejdą w życie, takie narzędzia uzyskuje – powiedział PAP prezes zarządu Szczecińskiego Parku Przemysłowego działającego na terenach po dawnej stoczni szczecińskiej Andrzej Strzeboński.

Poprawa płynności finansowej firm

Wskazał, że przepisy ustawy pozwolą na poprawienie płynności finansowej firm. - To są rzeczywiste narzędzia do działania dla firm branży okrętowej – dodał Strzeboński.
Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki powiedział PAP, że ustawa będzie oddziaływać na przemysł stoczniowy, ale "nie od razu".
- Inteligentna konsumpcja tej ustawy zajmie kilka lat, bo jest to ustawa systemowa – dodał. Podkreślił, że ustawa ma stymulować rozwój przemysłu stoczniowego we wszystkich stoczniach w Polsce. - Ustawa jest skierowana do wszystkich stoczni, natomiast największa pustka, jeśli chodzi o przemysł stoczniowy, jest w Szczecinie. W związku z tym być może tutaj będzie ona najbardziej działać. Co nie oznacza, że inne stocznie nie skorzystają na przepisach ustawy – wskazał Brzezicki.
Rząd przyjął projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego na początku kwietnia br. Przewiduje on m.in. możliwość włączenia stoczni do Specjalnych Stref Ekonomicznych, zwolnienie stoczni z płacenia podatku VAT, a także wybór opodatkowania między CIT a zryczałtowanym 1 proc. podatkiem od wartości sprzedanej produkcji.

REKLAMA

PAP, abo

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej