Etyka w biznesie: w polskich firmach teoria sobie, praktyka sobie
Etyka w biznesie powinna być podstawą działań każdej organizacji. Jej stosowanie służy lepszemu robieniu interesów. Taka jest teoria, a czy tak jest w praktyce?
2016-06-13, 17:15
Posłuchaj
Mądrzy przedsiębiorcy dbają o swoich pracowników, podkreśla prof. Elżbieta Mączyńska ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
- Wiedzą bowiem, że w ostatecznym rachunku to się przekłada na ich korzyść, renomę itd. Z punktu widzenia praktyki gospodarczej nie jest jednak najlepiej. Chociaż w teorii powstało wiele opracowań, analiz, badań, to jednak nie przekłada się to w dostatecznym stopniu na praktykę – zaznacza gość radiowej Jedynki.
Najczęstsze przewinienia pracodawców
Jakie są najczęstsze wykroczenia popełniane przez polskich pracodawców, wyjaśnia Jakub Bejnarowicz z Instytutu Rachunkowości Zarządczej CIMA.
- Najczęstszym błędem pracodawców w Polsce jest to, że starają się tworzyć wizerunek firmy zaangażowanej społecznie, działającej zgodnie z kodeksem etyki. Później okazuje się jednak, że to środowisko pracy nie jest przygotowane, że warunki pracy narażają pracownika na utratę zdrowia, że pracownicy pracują w nadgodzinach – wymienia ekspert.
REKLAMA
Rynek pracy stopniowo zmienia się
W Polsce zmienia się rynek pracy, maleje bezrobocie i to poprawia sytuację pracowników, choć niestety nie wszędzie.
- W większych miastach pracodawcy zaczynają zwracać uwagę na te aspekty. Są tam firmy międzynarodowe, mamy do czynienia z rynkiem pracownika. To pracownicy mogą wybierać. Im większa konkurencja, tym większa świadomość. Problem jest wśród małych i średnich przedsiębiorstw – mówi Jakub Bejnarowicz.
Z ubiegłorocznego badania firmy 4P Research Mix wynika, że etyka w biznesie jest szczególnie ważna dla najmłodszego pokolenia pracowników. 70 proc. młodych ludzi z tzw. pokolenia Y deklaruje, że od swoich pracodawców oczekują przede wszystkim szacunku dla pracowników i partnerów biznesowych, uczciwości i transparentności.
Elżbieta Mamos, awi
REKLAMA
REKLAMA