Przepis na idealną szkołę

– Oceny, rozumiane jako stopnie, są w systemie edukacji zbędnym elementem – wskazywał na naszej antenie Aleksander Pawlicki, przedstawiciel Szkoły Edukacji Uniwersytetu Warszawskiego i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Gość Polskiego Radia 24 mówił o tym, jak powinna wyglądać nowoczesna szkoła.

2016-06-11, 17:00

Przepis na idealną szkołę
Zdjęcie ilustracyjne. . Foto: Foto: flickr/UNDP

– Problem z ocenami polega na tym, że są one klasycznym przykładem tego, co nazywamy motywacją zewnętrzną. To sprawia, że uczniowie nie uczą się dla nauki, uczą się dla stopni – wyjaśniał w Polskim Radiu 24 Aleksander Pawlicki. – Motywacja zewnętrzna szybko się wyczerpuje. Nauczyciele czasem spotykają się z tego typu sytuacjami - dzieci, zaproszone do udziału w spektaklu teatralnym, pytają, czy będzie za to ocena. To znak, że my - nauczyciele - coś w nich zepsuliśmy, dając im wcześniej zbyt dużą motywację zewnętrzną – wskazywał ekspert.

– Nagradzanie zewnętrzne sprawia, że to, co naturalnie nam się podoba, przestaje nam się podobać – dodawał gość Polskiego Radia 24. Jakie są zatem recepty na ten stan rzeczy? O tym m.in. w całej rozmowie z Aleksandrem Pawlickim.

W programie również o wspólnym projekcie Uniwersytetu Warszawskiego i Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Szkoła Edukacji to studia podyplomowe, które uczą nauczycieli, jak przekazywać młodym ludziom wiedzę.

Polskie Radio 24

Polecane

Wróć do strony głównej