Polityka senioralna to nie tylko domy opieki
Raport Komisji Europejskiej „O starzeniu” wskazuje nasz kraj jako najszybciej starzejący się w Unii Europejskiej.
2016-07-25, 17:11
Posłuchaj
Seniorów przybywa i ta sytuacja demograficzna stanowi poważne wyzwanie dla państwa.
Państwo nie zastąpi inicjatyw oddolnych
̶ Na te zmiany trzeba się przygotować, polityka senioralna państwa jest potrzebna, ale ważne są też wszelkie inicjatywy oddolne - tłumaczy dr Marcin Zawadzki, ekspert w dziedzinie gospodarki senioralnej.
Państwo działa wolniej niż biznes
Jak podkreśla, odgórne zmiany są bardzo trudne ze względu na masowość problemu i ze względu na powolność ich wprowadzania.
̶ Te działania są wolniejsze, niż te które pojawiają się na dole, na poziomie samorządów czy rynku. Rynek nie znosi pustki, i te oddolne inicjatywy będą wypełniały pojawiające się nisze – mówi ekspert.
REKLAMA
Samorząd może oferować Kartę Seniora
Dobre, kompleksowe programy senioralne to ogromne wyzwanie przed samorządowcami. Wielu z nich wychodzi naprzeciw potrzebom seniorów tworząc specjalna Kartę Seniora - która upoważnia do korzystania ze zniżek i ulg udzielanych przez partnerów programu.
Karta Seniora to nie tylko biznes ale i zdrowie
Karta Seniora jest analogiczna do Karty Dużej Rodziny. Jak tłumaczy ekspert, dzięki niej można zaproponować biznesowi łatwiejszy dostęp do konsumentów-seniorów.
̶ Ale Karta Seniora może wywoływać nie tylko biznesowy efekt, ale wymuszać wiele prozdrowotnych działań – nakłaniając do większego ruchu, nauki czy zdrowego odżywiania – mówi ekspert.
Czas rozwijać „mieszkanie z opieką”
Ważne są kompleksowe programy wspieranie osób starszych w tym rozwijanie budownictwa senioralnego.
REKLAMA
Jak tłumaczy ekspert – ten system, tzw. mieszkań z opieką, jeszcze w Polsce raczkuje.
̶ To mogą być mieszkania, osiedla, usytuowane w określonym środowisku tak, by motywować do samodzielności – mówi ekspert.
̶ To świetna alternatywa dla domów opieki – mówi dr Marcin Zawadzki.
Polscy seniorzy to dziś 8 milionów osób. Już za kilka lat liczba ta wzrośnie do 10 milionów. To poważny konsument i klient wszelkich usług.
REKLAMA
Justyna Golonko, jk
REKLAMA