Dobrowolne darowizny i zbiórki receptą na media publiczne ? Jak to robią w Stanach Zjednoczonych

W tym miesiącu do Sejmu ma trafić nowelizacja ustawy abonamentowej, autorstwa Prawa i Sprawiedliwości. Polska jest na jednym z ostatnich miejsc w Europie pod względem ściągalności abonamentu radiowo-telewizyjnego. Terminowo płaci go 10 procent gospodarstw domowych, choć niemal wszystkie mają odbiorniki radiowe i telewizyjne.

2016-10-01, 14:39

Dobrowolne darowizny i zbiórki receptą na media publiczne ? Jak to robią w Stanach Zjednoczonych
Centrala National Public Radio w Waszyngtonie. Foto: FLICKR/Ted Eytan/CC BY-SA 2.0

Posłuchaj

NPR ma ponad 900 stacji lokalnych. Relacja Marka Wałkuskiego (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Amerykańskie radio publiczne należy do najbardziej opiniotwórczych mediów w Stanach Zjednoczonych. Słucha go prawie 28 milionów osób tygodniowo. W Stanach Zjednoczonych nie ma abonamentu. Radio publiczne finansowane jest z darowizn od osób fizycznych i korporacji, fundacji i instytucji naukowych, a także dotacji lokalnych i federalnych.  

Sponsorzy, granty i darowizny

Amerykańska radiofonia publiczna składa się z instytucji pod nazwą National Public Radio - NPR - oraz sieci ponad 900 stacji lokalnych. NPR jest producentem popularnych audycji informacyjnych, publicystycznych, rozrywkowych i muzycznych, które jako gotowy produkt przekazuje swoim rozgłośniom. Za prawo do ich emisji stacje wnoszą opłaty zależne od liczby słuchaczy. 

Opłaty z rozgłośni lokalnych stanowią mniej niż połowę dochodów National Public Radio. Reszta pochodzi od sponsorów, grantów oraz z darowizn. Kilka lat temu wdowa po twórcy sieci barów McDonalds, Joan Kroc, zapisała w testamencie radiu publicznemu 200 milionów dolarów, czyli kwotę dwukrotnie większą od rocznego budżetu NPR.  

Publiczne zbiórki pieniędzy

Publiczne stacje skupione w sieci NPR dofinansowywane są z budżetu federalnego poprzez niezależną agencję Corporation for Public Broadcasting. Środki te pokrywają jednak tylko kilkanaście procent ich kosztów. Reszta pochodzi od fundacji, uniwersytetów, władz stanowych i lokalnych, a przede wszystkim od słuchaczy.

Raz na kilka miesięcy każda ze stacji organizuje publiczne zbiórki pieniędzy, zarówno na antenie jak i poprzez wysyłanie listów do słuchaczy. Miliony Amerykanów wspierają radio publiczne, ponieważ nadaje ono programy na bardzo wysokim poziomie.

6 października w Krakowie odbędzie się Europejskie Forum Radiowe poświęcone cyfryzacji. Jego organizatorem jest Polskie Radio. 

IAR/dcz

Polecane

Wróć do strony głównej