Północna Obwodnica Krakowa ma zostać dokończona w latach 2021-2022
W latach 2021-22 powinna zostać zakończona budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) w ciągu drogi ekspresowej S52, która domknie tzw. ring wokół miasta. W poniedziałek GDDKiA podpisała umowę z firmą odpowiedzialną za wykonanie koncepcji programowej inwestycji.
2017-01-09, 11:42
Posłuchaj
- Ta droga jest dedykowana nie tylko mieszkańcom Krakowa i jego najbliższych okolic, ale też wszystkim, którzy przejeżdżają przez Małopolskę z północy na południe i z zachodu na wschód. Obwodnica północna to potrzebny by-pass odciążający obwodnicę południową, która osiąga kres swojej przepustowości - ocenił minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
W poniedziałek w jego obecności przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisali umowę z firmą Sweco, która ma opracować koncepcję programową dla budowy tej trasy. Zakłada ona m.in. przygotowanie map projektowych, przygotowanie geologiczne i dokumentację środowiskową.
Kolejny "kamień milowy"
Według dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasza Pałasińskiego podpisanie umowy na koncepcję programową jest kolejnym „kamieniem milowym” na drodze do realizacji przedsięwzięcia. Dokument ten powinien być gotowy w pierwszym kwartale przyszłego roku. W tym samym roku powinien zostać ogłoszony przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie trasy. Inwestycja powinna być gotowa w 2021, a najpóźniej w 2022 r.
Minister Adamczyk zapowiedział, że po tym, jak w ub. r. północna obwodnica Krakowa została wpisana w sieć dróg krajowych w ciągu drogi ekspresowej S52, w najbliższym czasie zostanie ona umieszczona w zaktualizowanym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, co zapewni jej finansowanie. Koszt przedsięwzięcia wstępnie szacowany jest na ponad 1 mld zł.
POK wpisuje się w tworzony „ruszt” dróg krajowych w Polsce
Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 będzie mieć prawie 15 km. W ramach zadania zmodernizowany będzie istniejący fragment trasy od węzła Modlniczka (Radzikowskiego) do węzła Modlnica o długości 2,5 km oraz zbudowana nowa droga ekspresowa o długości 12,5 km do węzła Kraków Mistrzejowice, gdzie połączy się z planowaną drogą ekspresową S7. Obwodnica ma mieć dwie jezdnie, a na każdej z nich po trzy pasy ruchu.
W ciągu trasy powstaną węzły drogowe Zielonki, Węgrzce, Batowice. Ze względu na gęstą zabudowę część drogi przebiegać ma tunelem pod centrum Zielonek i w Batowicach.
Jak zaznaczył Adamczyk, POK wpisuje się w tworzony „ruszt” dróg krajowych w Polsce. Ułatwi ona przede wszystkim poruszanie się wokół Krakowa, ponieważ ruch będzie rozdzielany na północną i południową część obwodnicy miasta, odciążając przeciążoną ruchem pojazdów południową obwodnicę Krakowa.
IAR/PAP, awi
Polecane
REKLAMA