Rynek ciastek w Polsce: będzie się zmieniał i wzrastał
Polacy zjadają rocznie około 145 milionów kilogramów ciastek. Średnio na osobę to prawie 4 kilogramy rocznie, ale inni Europejczycy jedzą dużo więcej.
2017-03-13, 16:56
Posłuchaj
Nawet w Czechach i na Słowacji średnia konsumpcja ciastek rocznie na osobę to 5 i pół kilograma, na Węgrzech prawie 5 kg, w Wielkiej Brytanii ponad 13 i pół kilograma, a we Włoszech - 10 i pół kg.
Jak mówił w Polskim Radiu 24 Grzegorz Łaptaś, dyrektor w zespole handlu i produktów konsumenckich w PWC, różnice wynikają z tego, jak i gdzie jemy ciastka.
W Polsce dominuje konsumpcja deserowych ciasteczek, przy herbatce
Jak opisuje, w Polsce najbardziej popularna konsumpcja ciastek odbywa się w domu, z rodziną, przy okazji deseru.
W krajach rozwiniętych – to już nie ciasteczka, ale posiłek
− Tymczasem np. w Wielkiej Brytanii, gdzie tempo życia i działalności są inne niż w naszym kraju, ciastka konsumuje się w różnych formach i przy różnych okazjach. Często zastępują lunch, i jest to inny produkt niż nasz herbatnik, czy ciasteczko, mówi gość Polskiego Radia 24.
REKLAMA
Polscy konsumenci idą drogą zachodnią – będzie następować zmiana nawyków
I u nas też model konsumpcji będzie się zmieniać, dlatego jej wartość będzie rosła - według szacunków - o mniej więcej 2 procent rocznie.
Przy wyborze ciastek kierujemy się jakością, nie ceną
Co ciekawe, przy wyborze ciastek kierujemy się przede wszystkim smakiem i jakością, a nie ceną. I jak mówił nasz gość, już coraz częściej Polacy nie wybierają najtańszych produktów- dlatego zmieniać się muszą także dyskonty.
Te, jak zauważa ekspert, aby konkurować na rynku, muszą oferować produkty nie tylko tanie.
− Stąd walka między sieciami handlowymi odbywa się o asortyment, czyli na produkty, które dla klienta będą unikatowe, czego nie mają inne sieci, np. na marki własne, mówi Grzegorz Łaptaś.
REKLAMA
Duże sklepy mogą się rozwijać w dwojaki sposób. Albo poprzez rozbudowę sieci, ale tego nie można robić w nieskończoność, albo poprzez zwiększanie i poprawę jakości asortymentu i z tym mamy już obecnie do czynienia.
Sylwia Zadrożna, jk
REKLAMA