Używanie tabletu przez dzieci opóźnia rozwój aparatu mowy

Dzieci, które zaczynają używać tabletów i smartfonów, zanim wypowiedzą swoje pierwsze zdanie, później niż inne zaczynają mówić.

2017-05-12, 10:20

Używanie tabletu przez dzieci opóźnia rozwój aparatu mowy
Przeprowadzono badania pokazujące wpływ smartfonów i tabletów na wczesne etapy rozwoju dziecka.Foto: Subbotina Anna/Shutterstock.com

Rodzice zaobserwowali, że tablet czy smartfon wydaje się najlepszą zabawką dla dziecka – natychmiast przykuwa jego uwagę i daje odpocząć dorosłym. Pokusa zatem wielka, jednak korzyści wydają się pozorne, o czym przestrzegają specjaliści.

Amerykańska Akademia Pediatrii uważa, że dzieci poniżej 2. roku życia nie powinny mieć żadnego kontaktu z urządzeniami mobilnymi. Ostrzega przy tym, że nadmierne korzystanie z tego typu urządzeń może prowadzić do kłopotów z nauką, trudnościami z koncentracją czy otyłości. Oczywiście należy zauważyć, że ponieważ tablety i smartfony to stosunkowo nowe urządzenia, nie ma na razie dokładnie opisanych długofalowych skutków (tak korzystnych, jak i negatywnych) korzystania z nich przez małe dzieci na ich rozwój.

Są jednak już cząstkowe badania pokazujące wpływ smartfonów i tabletów na wczesne etapy rozwoju dziecka.

Tablet a rozwój mowy

W badaniach przeprowadzonych przez naukowców z kanadyjskiego The Hospital for Sick Children (SickKids) w Toronto wzięło udział 894 dzieci w wieku od 6 miesięcy do 2 lat. Informacje o czasie, który dziecko spędzało ze smartfonem lub tabletem, uzyskiwano od rodziców. Maluchy regularnie badano także pod kątem postępów w rozwoju mowy.

Okazało się, że 20 proc. dzieci przed 18. miesiącem życia korzystało ze smartfona lub tabletu przez średnio 28 minut dziennie.

W trakcie trwających przez kolejne lata (2011-2015) obserwacji badacze ustalili, że im więcej czasu dziecko spędzało z urządzeniem, tym większe było u niego ryzyko opóźnień rozwoju mowy. Z każdym wydłużeniem czasu spędzanego z tabletem lub smartfonem o 30 minut, ryzyko wolniejszego rozwoju mowy wzrastało o 49 proc.

Nie zaobserwowano natomiast zależności pomiędzy korzystaniem z tych urządzeń a opóźnieniami w rozwoju kompetencji komunikacyjnych, takich jak gesty czy interakcje społeczne.

Przeprowadzono badania pokazujące wpływ smartfonów i tabletów na wczesne etapy rozwoju dziecka.
Foto: Dobo Kristian/Shutterstock.com

Rzeczywistość w Polsce

Dwa lata temu Fundacja Dzieci Niczyje (obecnie zmieniła nazwę na „Fundacja Dajmy Dzieciom Siłę”) przeprowadziła badania, by sprawdzić, jaka jest skala korzystania z tabletów i smartfonów przez małe dzieci w Polsce. Okazało się, że – podobnie, jak w Stanach Zjednoczonych, niemal co trzecie roczne dziecko miało już doświadczenie z urządzeniem mobilnym.

Inne wyniki:

64 proc. dzieci w wieku od 6 miesięcy do 6,5 lat korzysta z urządzeń mobilnych, przy czym 25 proc. - codziennie

26 proc. dzieci posiada własne urządzenie mobilne (prawie 40 proc. dzieci w wieku 5-6 lat i 25 proc. dzieci w wieku 3-4 lata);

79 proc. dzieci ogląda filmy, a 62% gra na smartfonie lub tablecie

63 proc. dzieci zdarzyło się bawić smartfonem lub tabletem bez konkretnego celu

69 proc. rodziców udostępnia dzieciom urządzenia mobilne, kiedy muszą zająć się własnymi sprawami;

49 proc. rodziców stosuje to jako rodzaj nagrody dla dziecka.

 

Badanie zlecone przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (wtedy Fundacja Dzieci Niczyje) wykonane przez Millward Brown S.A. w 2015 na ogólnopolskiej próbie rodziców dzieci w wieku od 6 miesięcy do 6,5 lat (N=1011)

 

 

Źródło: zdrowie.pap.pl

 

ar

Polecane

Wróć do strony głównej