Seniorzy: coraz atrakcyjniejszy "target" dla producentów i usługodawców
Grupa wiekowa 50 plus stanowi obecnie 37 procent społeczeństwa i jest najszybciej rosnącą częścią populacji. Jej siła nabywcza też jest coraz pokaźniejsza i ciągle rośnie.
2017-07-14, 14:00
Posłuchaj
Widzi to coraz więcej branż, ale czy wykorzystuje z obopólną korzyścią to inna kwestia.
14 milionów - tylu mamy w kraju obywateli po 50. roku życia. Grupa jest bardzo niejednorodna - od osób aktywnych zawodowo, na wysokich stanowiskach czy u szczytu kariery, po emerytów. Niemniej wspólną cechą jest osiągnięcie pewnej stabilizacji życiowej, w tym także materialnej.
Potrzeby ludzi 50 plus dostrzegł najpierw przemysł farmaceutyczny, a następnie kosmetyczny, mówi Anna Trząsalska z firmy badawczej Kantar TNS.
- Przemysł farmaceutyczny kieruje leki i wszelkie suplementy diety do osób starszych, ponieważ są oni największym targetem właśnie dla takich firm. Za tymi firmami podążają też firmy kosmetyczne, które też skupiają się na dobrej kondycji zdrowia czy wyglądu – zauważa rozmówczyni radiowej Jedynki.
REKLAMA
Różnorodność tej grupy wiekowej
Urszula Krassowska z Kantar TNS dodaje, że zwłaszcza firmy kosmetyczne zauważyły też różnorodność tej grupy.
- Swoje produkty kierują już do konkretnych grup wiekowych: 60, 60 plus czy 80 plus. Młoda kobieta, która jest symbolem reklamy kosmetyków, już nie jest wszechobecna. Twarz ze zmarszczkami zaczyna mieć swoją wartość – zauważa ekspertka.
Wartość marketingowa
Chodzi o wartość marketingową. Co wcale nie jest takie oczywiste, bo na przykład dla telewizji i mediów elektronicznych grupa komercyjna obejmuje osoby do 49. roku życia. Wkrótce będą musiały zauważyć także starszych odbiorców, przewiduje Anna Trząsalska.
- Osoby starsze mają więcej wolnego czasu, który mogą spożytkować właśnie na oglądanie telewizji. Reklamodawcy będą musieli docenić tę grupę wiekową, jako że mamy też tendencję bogacenia się tej grupy – uważa gość Jedynki.
REKLAMA
Z pewnością seniorów zauważyły biura podróży czy szeroko rozumiana turystyka, mówi Urszula Krassowska.
- mamy dedykowane programy dla seniorów i branżą turystyczna dostrzegła, że jednak w grupie seniorów wzrasta zamożność i emeryci chcą korzystać z życia, zwiedzać świat – mówi ekspertka.
Do panów dociera się za pośrednictwem pań
Co ciekawe, dostrzegane w naszym kraju osoby 50 plus to głównie kobiety. Urszula Krassowska wyjaśnia, że do panów po pięćdziesiątce dociera się właśnie za pośrednictwem pań.
- Panów trzeba raczej przymuszać, żeby zatroszczyli się bardziej o swoje zdrowie. Reklamy kierowane do mężczyzn apelują, że nie żyją oni tylko dla siebie, ale i dla rodziny i dla swoich bliskich, więc powinni zadbać o swoje serce – wyjaśnia rozmówczyni Jedynki.
REKLAMA
Nie tylko reklamy leków i suplementów
To oczywiście zachęta do zakupu odpowiedniego preparatu. Na Zachodzie na przykład przemysł motoryzacyjny dostrzegł także tych zdrowych starszych panów, zaznacza Anna Trząsalska.
- Starszy pan jest tam nie tyle dziadkiem dla swoich wnuczków, co osobą, która korzysta z życia. Pojawiają się reklamy samochodów, które nawiązują w swoim designie do tych starszych samochodów, które były znane w ich młodości, czy też takich starych, dobrych marek – zauważa ekspertka.
Także drogich trunków i innych dóbr luksusowych, na które można już sobie także z racji wieku pozwolić.
To wszystko jeszcze - miejmy nadzieję - przed nami. I że nasi seniorzy obojga płci będą wydawać majątek na takie przyjemności, a nie tylko na lekarstwa i suplementy diety, wzmacniające serce, pamięć, kości, wzrok, że o innych organach nie wspomnimy.
REKLAMA
Aleksandra Tycner, awi
REKLAMA