Seniorzy: coraz atrakcyjniejszy "target" dla producentów i usługodawców

Grupa wiekowa 50 plus stanowi obecnie 37 procent społeczeństwa i jest najszybciej rosnącą częścią populacji. Jej siła nabywcza też jest coraz pokaźniejsza i ciągle rośnie.

2017-07-14, 14:00

Seniorzy: coraz atrakcyjniejszy "target" dla producentów i usługodawców
Pod koniec 2015 roku w gronie 38,4 mln Polaków mieliśmy przeszło 8,8 mln osób, które mają 60 albo więcej lat.Foto: Photographee.eu/Shutterstock.com

Posłuchaj

O tym, jaką grupą konsumentów, są seniorzy mówiły w radiowej Jedynce Anna Trząsalska i Urszula Krassowska z firmy badawczej Kantar TNS (Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Widzi to coraz więcej branż, ale czy wykorzystuje z obopólną korzyścią to inna kwestia.

14 milionów - tylu mamy w kraju obywateli po 50. roku życia. Grupa  jest bardzo niejednorodna -  od osób aktywnych zawodowo, na wysokich stanowiskach czy u szczytu kariery, po emerytów. Niemniej wspólną cechą jest osiągnięcie pewnej stabilizacji życiowej, w tym  także materialnej.

Potrzeby ludzi 50 plus dostrzegł najpierw przemysł farmaceutyczny, a następnie kosmetyczny, mówi Anna Trząsalska z firmy badawczej Kantar TNS.

- Przemysł farmaceutyczny kieruje leki i wszelkie suplementy diety do osób starszych, ponieważ są oni największym targetem właśnie dla takich firm. Za tymi firmami podążają też  firmy kosmetyczne, które też skupiają się na dobrej kondycji zdrowia czy wyglądu – zauważa rozmówczyni radiowej Jedynki.

REKLAMA

Różnorodność tej grupy wiekowej

Urszula Krassowska z Kantar TNS dodaje, że zwłaszcza firmy kosmetyczne zauważyły też różnorodność tej grupy.

- Swoje produkty kierują już do konkretnych grup wiekowych: 60, 60 plus czy 80 plus. Młoda kobieta, która jest symbolem reklamy kosmetyków, już nie jest wszechobecna. Twarz ze zmarszczkami zaczyna mieć swoją wartość – zauważa ekspertka.

Wartość marketingowa

Chodzi o wartość marketingową. Co wcale nie jest takie oczywiste, bo na przykład dla telewizji i mediów elektronicznych  grupa komercyjna obejmuje osoby do 49. roku życia. Wkrótce będą musiały zauważyć także starszych odbiorców, przewiduje Anna Trząsalska.

- Osoby starsze mają więcej wolnego czasu, który mogą spożytkować właśnie na oglądanie telewizji. Reklamodawcy będą musieli docenić tę grupę wiekową, jako że mamy też tendencję bogacenia się tej grupy – uważa gość Jedynki.

REKLAMA

Z pewnością seniorów zauważyły biura podróży czy szeroko rozumiana  turystyka, mówi Urszula Krassowska.

- mamy dedykowane programy dla seniorów i branżą turystyczna dostrzegła, że jednak w grupie seniorów wzrasta zamożność i emeryci chcą korzystać z życia, zwiedzać świat – mówi ekspertka.

Do panów dociera się za pośrednictwem pań

Co ciekawe, dostrzegane w naszym kraju osoby 50 plus to głównie kobiety. Urszula Krassowska wyjaśnia, że do panów po pięćdziesiątce dociera się właśnie za pośrednictwem pań.

- Panów trzeba raczej przymuszać, żeby zatroszczyli się bardziej o swoje zdrowie. Reklamy kierowane do mężczyzn apelują, że nie żyją oni tylko dla siebie, ale i dla rodziny i dla swoich bliskich, więc powinni zadbać o swoje serce – wyjaśnia rozmówczyni Jedynki.

REKLAMA

Nie tylko reklamy leków i suplementów

To oczywiście zachęta do zakupu odpowiedniego preparatu. Na Zachodzie na przykład  przemysł motoryzacyjny dostrzegł także tych zdrowych starszych panów, zaznacza Anna Trząsalska.

- Starszy pan jest tam nie tyle dziadkiem dla swoich wnuczków, co osobą, która korzysta z życia. Pojawiają się reklamy samochodów, które nawiązują w swoim designie do tych starszych samochodów, które były znane w ich młodości, czy też takich starych, dobrych marek – zauważa ekspertka.

Także drogich trunków i innych dóbr luksusowych, na które można już sobie także z racji wieku pozwolić.

To wszystko jeszcze - miejmy nadzieję -  przed nami. I że nasi seniorzy obojga płci będą wydawać majątek na takie przyjemności, a nie tylko na lekarstwa i suplementy diety, wzmacniające serce, pamięć, kości, wzrok, że o innych organach nie wspomnimy.

REKLAMA

Aleksandra Tycner, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej