W czwartek poznamy nowe władze Polskiego Radia

Kandydaci na prezesa i czterech członków zarządu zostaną przesłuchani na posiedzeniu Rady Nadzorczej spółki.

2009-11-19, 08:08

W czwartek poznamy nowe władze Polskiego Radia
W czwartek poznamy nowe władze Polskiego Radia. Kandydaci na prezesa i czterech członków zarządu zostaną przesłuchani na posiedzeniu Rady Nadzorczej spółki.

Do konkursu zgłosiły się 22 osoby, z których 12 zakwalifikowało się do dalszego postępowania. Dwie z nich będą ubiegały się o stanowisko prezesa, pozostałe o fotele członków zarządu. Przesłuchania rozpoczną się po południu, prawdopodobnie późnym wieczorem zostaną ogłoszone nazwiska prezesa i czterech członków zarządu. Rada Nadzorcza Polskiego Radia nie publikuje nazwisk kandydatów, bo - jak wyjaśnia jej przewodniczący Tomasz Sieniutycz - taka została przyjęta formuła konkursu.

Wyłoniony w konkursie zarząd ma kierować Polskim Radiem przez pełną czteroletnią kadencję. W połowie września Rada Nadzorcza Polskiego Radia tymczasowo - na trzy miesiące - oddelegowała ze swego grona na p.o. prezesa Jarosława Hasińskiego oraz członka zarządu Piotra Jagiełłę. Nowe władze spółki będą przede wszystkim musiały znaleźć rozwiązanie jak zapewnić jej dalsze funkcjonowanie wobec spadających wpływów z abonamentu.

Sytuację finansową mediów publicznych pogorszyło ostatnie orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, które zwolni z opłat za radio i telewizję część emerytów, rencistów i bezrobotnych - łącznie co najmniej 4,5 miliona osób. Według Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, w przyszłym roku wpływy z abonamentu mogą spaść do 400 milionów złotych - to mniej niż połowa dochodów sprzed dwóch lat. Z tego Polskiego Radio otrzyma od 100 do 130 milionów złotych, Telewizja Polska - od 90 do 120 milionów, a rozgłośnie regionalne - od 107 do 140 milionów. W przypadku Polskiego Radia proponowana kwota nie pokrywa nawet kosztów stałych spółki. P. o. prezesa Polskiego Radia Jarosław Hasiński zapowiedział, że w tej sytuacji Polskie Radio aby przetrwać, będzie musiało upodobnić się do stacji komercyjnych. Spółkę czekają zmiany strukturalne, nie obejdzie się bez zwolnień.

W związku z dramatyczną sytuacją finansową mediów publicznych przedstawiciele Polskiego Radia, Telewizji Polskiej i Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji powołali sztab kryzysowy. Ma on, między innymi, przygotować skierowaną do widzów i słuchaczy akcję informacyjną, nakłaniającą do płacenia abonamentu oraz opracować we współpracy z Pocztą Polską propozycje uszczelnienia ściągalności opłaty na radio i telewizję. Jego przedstawiciele będą też apelować do władz o pomoc dla mediów publicznych.

Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej