Unia stawia na wojsko, kosmos i samochody. Wygra wyścig technologiczny ze światem?

Wojsko, kosmos i samochody - na te gałęzie gospodarki chce postawić  Unia Europejska, aby pozostać przemysłową potęgą świata.

2017-09-20, 18:43

Unia stawia na wojsko, kosmos i samochody. Wygra wyścig technologiczny ze światem?
Europa nadal ma przewagę w przemyśle kosmicznym. Ale po pietach depczą jej już Chiny, nie mówiąc o Stanach Zjednoczonych.Foto: Pixabay

Posłuchaj

czy Unia Europejska utrzyma pozycje koła zamachowego nowoczesnej gospodarki na świecie? O tym w Ekspressie Gospodarczym radiowej Jedynki./Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

W tym tygodniu Bruksela opublikowała nową strategię dotyczącą polityki przemysłowej. Dokument ma być odpowiedzią na magatrendy zachodzące na świecie, takie jak np. robotyzacja.  Co z tego wyniknie?

− Tego dziś nie wiemy - mówił gość radiowej Jedynki dr Maciej Bukowski, prezes Instytutu WISE Europe.

I przypomina, że rewolucja elektroniczna miała swój początek w latach 50-tych i od tego czasu dokonuje się w zasadzie w stałym tempie.

Już rządzi elektronika, komputery, co z robotami?

− To stałe tempo sprawiło, że przez te lata elektronika zdążyła bardzo urosnąć, i teraz okazuje się, że jest wszechobecna, komputery robią rzeczy, których nie potrafiły jeszcze dekadę temu, mówi gość radiowej Jedynki.

REKLAMA

I dodaje, że to samo dotyczy przemysłu.

− Tam, gdzie wydawało się, że automatyzacja będzie iść bardzo tradycyjnymi metodami, stają się możliwe pewne skoki, a to budzi wielkie nadzieje, ale i też szereg obaw – co z tego wyniknie, mówi dr Maciej Bukowski.

Unia stawia na trzy kluczowe gałęzie: przemysł obronny, kosmiczny i motoryzacyjny

W strategii dotyczącej polityki przemysłowej Bruksela wytypowała 3 kluczowe  gałęzie przemysłu, które chce promować: przemysł obronny, kosmiczny i motoryzacyjny. Są to branże w których już dziś Europa jest silna. Teraz wyzwaniem pozostaje utrzymanie tych przewag konkurencyjnych.

Pytanie nr 1: jak utrzymać przewagi konkurencyjne?

Jak zauważa gość Polskiego Radia, Europa jest b. silna w motoryzacji – połowa światowych marek ma rodowód europejski.

REKLAMA

− Ale właśnie ten przemysł przeżywa obecnie największa rewolucję. Europa dominuje w napędzie spalinowym – dieslach, a tu zachodzą największe zmiany – napęd elektryczny oraz pojazdy autonomiczne. I pojawiają się nowi gracze, mówi gość radiowej Jedynki.

I dodaje, że kwestia zachowania przewagi dotyczy też przemysłu obronnego, w którym Europa ma oczywiście swoje atuty.

Lepiej jest z przemysłem kosmicznym, gdzie Europa dominuje, na drugim miejscu są Amerykanie.

− Ale widząc, ile w tę gałąź przemysłu inwestują Chińczycy, można się obawiać o naszą pozycję za 15 lat, stwierdza gość Polskiego Radia.

REKLAMA

Przemysł odpowiada za dwie trzecie eksportu UE i zatrudnia 32 mln osób.

Błażej Prośniewski, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej