"Movember" znów w akcji. Zapuszczamy wąsy, żeby mężczyźni nie umierali młodo

Akcja "Movember" kolejny rok z rzędu walcząc o ratowanie męskiego zdrowia i życia. Zapuszczanie wąsów w celu zwiększenia świadomości mężczyzn i skłanianie ich do badań - taki jest cel akcji, do której dołącza coraz więcej ludzi, nie tylko gwiazd sportu czy ekranu.

2017-11-04, 16:00

"Movember" znów w akcji. Zapuszczamy wąsy, żeby mężczyźni nie umierali młodo
Mistrz Olimpijski Mo Farah jest jednym ze zwolenników akcji "Movember". Foto: PAP/Jonathan Hordle

Sportowe rozgrywki trwają w najlepsze, kibice śledzą piłkarską Ligę Mistrzów, za nami pierwsze spotkania rozgrywek NBA, do akcji wchodzą też dyscypliny zimowe. Ale sportowcy nie walczą jedynie na boiskach czy parkietach, znajdują czas na działania, które mają zwiększać świadomość tych, którzy na co dzień ich dopingują. Sam sposób nie ma oczywiście większego znaczenia, ale wspierający "Movember" podchodzą do tego zagadnienia zdecydowanie nieszablonowo.

Akcja z roku na rok dociera do coraz większego grona ludzi, którzy chcą działać na rzecz zmiany "oblicza męskiego zdrowia". Mówiąc o zmianie, zauważymy ją błyskawicznie. Chodzi o... wąsy, a sama nazwa akcji bierze się z połączenia angielskich słów "moustache" (wąsy)  i "november" (listopad).

Podstawą jest zapuszczanie zarostu w sposób, który może wydawać się staromodny, ale panuje tutaj naprawdę duża swoboda.

REKLAMA

Wąs (siłą rzeczy) zawsze będzie kojarzył się z męskością. Dla niektórych stereotypową, dla innych nieco przaśną, ale to już przecież rzecz gustu i kwestia indywidualna. Liczy się cel, a w przypadku akcji "Movember" ten zasługuje na największe uznanie - chodzi o zdrowie i życie. 

Na początku każdego listopada wąsy zaczynają zapuszczać sportowcy (i nie tylko) na całym świecie. Wspierają akcję, prowokują dyskusję i jednocześnie zachęcają mężczyzn do profilaktycznych badań, mogących uratować ich przed nowotworem.

Tutaj do akcji zapraszają piłkarze ręczni Piotrkowianina Piotrków Trybunalski.

Źródło: YouTube/Fundacja Kapitan Światełko

REKLAMA

Niestety, rak prostaty zbyt często nie jest wykrywany dostatecznie wcześnie - chorzy trafiają do lekarzy późno, w dużej mierze z racji tego, że wciąż można spotkać się ze wstydem i przekonaniem o tym, że badania prostaty i jąder godzą w wizerunek mężczyzn.

"Movember" ma za cel pokazać, że regularne sprawdzanie swojego stanu zdrowia to coś, co może uratować nie tylko zdrowie, ale też życie. I absolutnie nie należy się tego wstydzić.

Za początek akcji można uznać 2003 rok, kiedy to w Australii Travis Garone and Luke Slattery, dwóch przyjaciół, postanowiło przywrócić modę na wąsy, zapraszając swoich znajomych odrobinę prowokacyjnym hasłem - "czy jesteś wystarczająco męski, by być moim kolegą?".

Zebrali grupę 30 chętnych do podjęcia wyzwania, a wpisowe wynosiło 10 dolarów. Śmiałków dotowali też ich znajomi. Koniec końców wszystkie zebrane pieniądze zostały przekazane fundacji zajmującej się badaniami nad rakiem prostaty.

REKLAMA

Rok później ci, którzy zapoczątkowali tradycję, mieli już naśladowców m.in. Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, a ruch zaczął zataczać coraz szersze kręgi.

A jeśli brać przykład, to czemu nie z tych, których wielu uważa za idoli?

Od lat w akcji uczestniczą piłkarze i ludzie związani z angielską Premier League. Jednym z ambasadorów akcji jest Michael Owen, zdobywca Złotej Piłki z 2001 roku. Trudno powiedzieć, by wąsy mu pasowały, ale przecież chodzi tu o wyższy cel:

REKLAMA

Piłkarze Manchesteru United przystąpili do gry w asyście aktora Kennetha Brannagh, który wciela się w postać inspektora Herkulesa Poirot w ekranizacji "Morderstwa w Orient Expressie".

"

The Handlebar, the Rockstar, the Poirot… who wore it better? United celebrate Movember with the stars of #OrientExpressMovie

Post udostępniony przez Manchester United (@manchesterunited)

A tutaj wersja retro, także z udziałem "Czerwonych Diabłów".

"

REKLAMA

Tradycyjnie już do akcji włączyła się siatkarska drużyna ZAKSY Kędzierzyn-Koźle:

Oprócz sportowców do badań namawiają także ludzie, którzy odegrali wielką zasługę przy wprowadzaniu całej akcji do Polski, ekipa Canal+ Sport:

REKLAMA

Czekamy na piłkarzy Ekstraklasy - w najbliższym czasie możemy spodziewać się wysypu nowych stylizacji i powrotu do korzeni - w końcu polska piłka największe sukcesy odnosiła właśnie wtedy, gdy na boiskach bez trudu można było spotkać wybitnych zawodników, którzy, biorąc pod uwagę ówczesne trendy, nie musieliby wcale starać się o to, by zostać twarzą "Movember".

Wąsy i dyskusja nad męskością to dopiero punkt wyjścia. Najważniejsze są badania, z którymi nie ma co zwlekać. W najbliższych tygodniach będzie nam o tym przypominać wiele znanych twarzy.

Harmonogram darmowych badań profilaktycznych dla mężczyzn:
04 XI - Bielsko Biała, Galeria Sfera
10 XI - Kraków, Galeria Bronowice
12 XI - Lublin, Tarasy Zamkowe
18 XI - Międzynarodowe Targi Poznańskie
19 XI - Poznań, Galeria Malta
19 XI - Kędzierzyn-Koźle, Odrzańskie Ogrody
22 XI - Warszawa, Hala Koszyki
24 XI - Łodź - Pasaż Łódzki
26 XI - Trójmiasto - CH Batory
28 - 29 XI - Katowice, CNTI UE

Więcej na stronie akcji - www.movember.org.pl.

REKLAMA

ps, PolskieRadio.pl

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej