UE ograniczy czas pracy kierowców ciężarówek

Po batalii między socjalistami i Zielonymi a centroprawicą komisja ds. zatrudnienia i spraw społecznych PE przyjęła propozycję, by kierowcy pracujący na własny rachunek podlegali takim samym ograniczeniom tygodniowego czasu pracy, jak ich koledzy na etacie.

2010-04-28, 17:54

UE ograniczy czas pracy kierowców ciężarówek

Ta drażliwa społecznie i politycznie sprawa jest kluczowa dla rzeszy polskich kierowców, pracujących na zasadzie działalności gospodarczej. Obecnie niezależni kierowcy nie podlegają rygorom dyrektywy o czasie pracy w transporcie drogowym.

To zwycięstwo socjalnej Europy

Socjaliści forsujący pomysł zrównania praw i obowiązków wszystkich kierowców - w trosce o warunki ich pracy i bezpieczeństwo na drogach - wygrali stosunkiem głosów 30 do 19. Tym samym odrzucili przedstawioną przez Komisję Europejską propozycję nowelizacji dyrektywy z 2002 r. o czasie pracy w transporcie drogowym. W liberalnym duchu zakładała ona, że kierowcy samozatrudnieni nie będą objęci restrykcjami czasu pracy. Przy czym nie chodzi o czas spędzony za kierownicą, bo takie same zasady obowiązują jednych i drugich, jeśli chodzi o maksymalną liczbę godzin jazdy i minimalny czas odpoczynku. Chodzi o czas poświecony np. na załadunek czy rozładunek towaru, kontrole celne itd.

Lewica i Zieloni cieszą się z wyniku głosowania. "To wielkie zwycięstwo bardziej socjalnej Europy - uważa duńska Zielona Emilie Turunen. - Wyłączenie samozatrudnionych kierowców tylko nasiliłoby problem kierowców, którzy pod presją pracodawców muszą zgadzać się na swój fałszywy status niezależnych pracowników i pracować dłużej".

To porażka pracujących na własny rachunek

Chadecka sprawozdawczyni projektu w PE, słowacka eurodeputowana Edit Bauer liczy, że wynik głosowania plenarnego przewidzianego na czerwiec będzie odwrotny niż w komisji. "Samozatrudnieni nie potrzebują ochrony sami przed sobą" - argumentowała. Zdementowała rozpowszechnianą przez adwersarzy politycznych informację, że projekt KE dopuszcza 86-godzinny tydzień pracy niezależnych kierowców. Protestowała też przeciwko wykorzystywaniu "widma polskiego hydraulika" i przedstawianiu kierowców z krajów Europy Środkowo-Wschodniej jako zagrożenia dla miejsc pracy w tym sektorze na Zachodzie.

REKLAMA

Za rozwiązaniem, popieranym przez chadeków i liberałów, opowiedzieli się wcześniej ministrowie transportu 27 krajów UE, sprzeciwiając się "komplikowaniu życia" tym kierowcom, którzy rzeczywiście pracują na własny rachunek.

mch, PAP

 


 

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej