Zerowa akcyza na CNG i LNG "da tej branży drugie życie"
Bardzo dobrą informacją nazwał wiceprezes ds. handlowych PGNiG Maciej Woźniak przyjęcie przez rząd projektu zakładającego wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny CNG i LNG przeznaczony do napędu silników spalinowych.
2018-05-23, 14:10
Jak dodał Maciej Woźniak - wraz z ustawodawstwem dotyczącym paliw alternatywnych i obowiązkach z tego wynikających obniżenie akcyzy do zera "kreuje bardzo duża przestrzeń do rozwoju tego rynku".
Zerowa stawka
Dodał, że PGNiG w ciągu ostatnich kilku miesięcy podpisał "kilka umów" na dostawy do przedsiębiorstw komunikacyjnych. "Mamy przesłanki, by myśleć o tym, że będziemy dostawcą tego paliwa do autobusów w Warszawie" - powiedział i skomentował: "To jest bardzo dobra informacja dla tego sektora, da tej branży drugie życie po kilku latach zastoju"
W komunikacie po wtorkowym posiedzeniu rządu napisano, że w ostatnich latach nasilił się problem z zanieczyszczeniem powietrza cząsteczkami pyłów pochodzącymi m.in. ze spalania paliw.
"Gaz ziemny jest paliwem zawierającym ponad 90 proc. metanu, który w postaci sprężonej (CNG) lub skroplonej (LNG) nadaje się do napędzania niskoemisyjnych pojazdów, np. komunikacji miejskiej w centrach dużych miast. CNG zapewnia wyeliminowanie emisji substancji rakotwórczych, a także 99-proc. redukcję zadymienia i smogu oraz 40-proc. obniżenie poziomu hałasu.
REKLAMA
Ekologiczne paliwo
Gaz ziemny (metan) zawiera na jednostkę energetyczną mniej związków węgla niż jakiekolwiek paliwa kopalne. Stąd emisja CO i CO2 w przypadku gazu jest mniejsza niż np. w przypadku benzyny czy oleju napędowego. Gaz ziemny jest jednym z najbardziej ekologicznych i ekonomicznych paliw silnikowych" - czytamy w komunikacie.
Przypomniano, że autobusy komunikacji miejskiej zasilane CNG jeżdżą w wielu polskich miastach m.in. w Mielcu, Warszawie, Słupsku, Tarnowie, Gdyni, Tychach i Zamościu, a w Rzeszowie jeździ nawet co piąty taki autobus.
PAP, ak, NRG
REKLAMA