Specustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym weszła dziś w życie

Specustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym weszła dziś w życie. Port w gminie Baranów, niespełna 50 kilometrów od Warszawy, ma powstać za 10 lat.

2018-06-21, 09:01

Specustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym weszła dziś w życie
Zdjęcie ilustracyjne . Foto: hxdyl/Shutterstock

Posłuchaj

Specustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym weszła dziś w życie. Port w gminie Baranów, niespełna 50 kilometrów od Warszawy, ma powstać za 10 lat./IAR/.
+
Dodaj do playlisty

Nowe przepisy dotyczą harmonogramu przygotowań, poruszają sprawę przejęcia gruntów potrzebnych pod inwestycję oraz to, kto będzie ją koordynował i nadzorował.

Powstanie spółka, która zajmie się budową portu i inwestycjami drogowymi i kolejowymi

Jak mówi pełnomocnik rządu do spraw budowy CPK Mikołaj Wild, jednym z pierwszych kroków będzie powołanie spółki celowej, która będzie się zajmować budową samego lotniska, jak i inwestycjami drogowymi i kolejowymi.

Z założeń wynika, że dojazd pociągiem do CPK z największych polskich miast nie powinien przekroczyć 2 - 2,5 godziny.

Budowa ma ruszyć w 2021 r.

Już niedługo ma zostać zakończone studium środowiskowe. Do 2021 roku zakończą się przygotowania planistyczne i w tym samym roku ruszy budowa. Pierwszy samolot ma wystartować sześć lat później.

REKLAMA

Problem z wykupem gruntów pod lotnisko

Specustawa zakłada, że rząd przejmie grunty od prywatnych właścicieli. Podczas majowego spotkania z mieszkańcami gminy Baranów, Mikołaj Wild zapowiedział, że cena metra kwadratowego będzie się wahać od 35 do 40 złotych. Pełnomocnik zadeklarował, że jest to bardzo dobra stawka. Mieszkańcy zwracali jednak uwagę, że będą musieli zapłacić podatek od transakcji. Podczas niedawnego referendum większość głosujących opowiedziała się przeciwko inwestycji. Głosowanie nie jest jednak wiążące dla rządu.

Inwestycja ma kosztować 30-35 mld zł

Jak mówi Mikołaj Wild sprawa finansowania inwestycji nadal jest otwarta, a specustawa daje na tym polu wiele możliwości. W tej chwili rząd szacuje, że inwestycja pochłonie 30 - 35 miliardów złotych. Część może być finansowana ze środków budżetowych. W sprawie finansowania inwestycji były też prowadzone rozmowy z Chinami i Singapurem. Żadne decyzje w tej sprawie jednak nie zapadły.

Docelowo port ma obsłużyć 100 milionów pasażerów rocznie.

IAR, jk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej