Zaległy urlop lepiej wykorzystać, choć bywa to trudne

Chociaż sezon urlopowy w pełni, to nie wszyscy chcą lub mogą mogą z niego skorzystać. Co do zasady, urlop powinien być udzielony pracownikowi w roku, w którym nabył on do niego prawo - przypomina Danuta Rutkowska, rzecznik prasowy Głównego Inspektora Pracy. Tymczasem wielu pracowników ma niewykorzystane także zaległe urlopy.

2018-08-02, 08:21

Zaległy urlop lepiej wykorzystać, choć bywa to trudne
zdj. ilustracyjne. Foto: seeze/Pixabay/Creative Commons

Posłuchaj

Zaległy urlop lepiej wykorzystać, choć bywa to trudne (Aleksandra Tycner/Naczelna Redakcja Gospodarcza)
+
Dodaj do playlisty

- Zgodnie z przepisami pracodawca ma obowiązek udzielić niewykorzystanego urlopu do 30 września roku następnego (...) Nieprawidłowości pod tym względem inspektorzy pracy stwierdzili w 2017 roku w czasie blisko 2 tysięcy kontroli, a dotyczyły one ponad 24 tysięcy pracowników. To niestety znaczący wzrost w stosunku do lat wcześniejszych - dodaje.

Danuta Rutkowska mówi, że są branże, w których bardziej niż w innych niechętnie udziela się urlopów. Często bywa tak np. w gastronomii czy handlu.

Szefowie niechętnie chodzą na urlop?

Nie zawsze zaległy urlop wynika z niechęci pracodawcy do udzielenia go, bo ma po prostu za mało pracowników. Monika Hryniszyn z Randstad Polska wskazuje, że czasem przyczyna leży po stronie pracowników. Tak jest na przykład w przypadku menedżerów, którzy często są zadowoleni ze swojej pracy i wolą po prostu pracować, zarabiać, niż iść na urlop. Monika Hryniszyn wskazuje, że menedżerowie, ze względu na odpowiedzialność, która na nich ciąży, czasami też obawiają się zostawić swoich pracowników samych.

Za niewykorzystany przez pracowników urlop, inspekcja pracy może nałożyć na pracodawcę  kary grzywny od 1 tysiąca do 30 tysięcy zł.

REKLAMA

Naczelna Redakcja Gospodarcza, Jedynka, Aleksandra Tycner, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej