Tak będzie wyglądał sklep w 2025 roku. Brak kasjerów, ale i kolejek
Nowe technologie, w tym rozwiązania digital signage, zmienią sklepy i sposób robienia zakupów o 180 stopni. Kasy i stojący za nimi sprzedawcy czy papierowe etykiety znikną. Zastąpią je samoobsługowe kioski i elektroniczne ceny. Będziemy mogli też zapomnieć o kolejkach do przymierzalni.
2018-08-11, 08:32
Posłuchaj
Firma M4B przygotowała zestawienie TOP5 technologii sklepowych, z których już korzystają lub niedługo będą korzystać klienci. Na liście znalazły się m.in. kioski samoobsługowe, dzięki którym klient może sprawdzić ceny oraz dostępność wybranego produktu, samodzielnie złożyć zamówienie i je bezgotówkowo opłacić. TOP 2 to elektroniczne etykiety, czyli małe wyświetlacze, które na półce zastępują tradycyjną metkę z ceną i kodem kreskowym, czy wirtualne przymierzalnie, znane też jako inteligentne lustra. Jednak na upowszechnienie tej ostatniej technologii będziemy musieli poczekać trochę dłużej.
-W chwili obecnej, takie urządzenia są ciekawostkami technologicznymi, gdzie człowiek może stanąć przed lustrem i dokonać wyboru za pomocą machnięcia ręki. Trzeba mieć jednak na uwadze, że aby tego rodzaju rozwiązanie się przyjęło, to ono musi być użyteczne. Wiele musi się też wydarzyć, aby zostały wprowadzone te rozwiązania na masową skalę. O ile w sieci restauracji wprowadzenie oferty na ekran komputera jest stosunkowo proste, bo widząc kanapkę potrafimy wyobrazić sobie jej smak bo wielokrotnie jej próbowaliśmy i proces zakupowy jest tu stosunkowo krótki, o tyle trudno to sobie wyobrazić w przypadku sklepu z odzieżą, gdzie za każdym razem chcemy kupić sobie coś nowego i musimy mieć możliwość sprawdzenia tego - podkreśla Jarosław Leśniewski, prezes M4B S.A.
W tym przypadku nie wystarczy samo zdjęcie, potrzebne jest wprowadzenie modelu 3D takiego ubrania czy obuwia, które chcielibyśmy na siebie założyć. Ta technologia wymaga jeszcze sporej pracy, choć upowszechnienie jej jest nieuniknione -uważa ekspert.
Cyfrowa inteligencja i interaktywność
Wśród innych technologii, które się będą pojawiały i już pojawiają, są też inteligentne koszyki, odpowiedniki internetowych koszyków zakupowych, które usprawnią proces zakupowy i rozładują kolejki w godzinach szczytu czy też wielkoformatowe interaktywne ekrany.
Jak mówi prezes M4B , w 2025 roku sklepy będą niemal w całości interaktywne.
- Ten przekaz będzie spersonalizowany, personalizacja będzie tutaj kluczem. Już w tej chwili dostępne są technologie, które pozwalają na ekranie wyświetlić dowolne informacje, które reagują na dowolne zdarzenia w zależności od tego kto przed tym ekranem stoi, od chwili czy kontekstu. Coraz częściej też te informacje będą wyzwalane automatycznie. - mówi.
Zmieni się też sam proces zarządzania cenami i informacjami o produktach. W krótkim czasie papier zostanie zastąpiony nośnikami cyfrowymi. Jednak aby tak się stało, także dostawcy muszą zaopatrzyć się w technologie, tak by wszystkie procesy były zarządzane automatycznie.
Bez wątpienia jednak, świat wokół nas będzie stawał się coraz bardziej cyfrowy.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Elżbieta Szczerbak, md
REKLAMA