Kredytobiorca będzie mógł się domagać wyjaśnień po odrzuceniu wniosku o kredyt
Jutro podkomisja sejmowa zajmie się pakietem 167 ustaw, które trzeba dostosować do RODO. Wśród nich jest prawo bankowe. Jak mówi Katarzyna Szymielewicz, prezes Fundacji Panoptykon, chodzi o zmiany ważne dla wszystkich osób zaciągających kredyty.
2019-01-08, 08:13
Posłuchaj
Ekspertka wskazuje, że nowe przepisy przewidują danie konsumentowi prawa do wyjaśnień w przypadku, gdy składa wniosek o kredyt przez elektroniczny formularz i nie człowiek, ale algorytm taki wniosek odrzuca. Teraz klient będzie mógł zażądać od banku informacji na temat podstawy tej decyzji i poprosić o spotkanie z człowiekiem, który to nam wyjaśni.
Prawo do wyjaśnienia powinno być powszechne
Jeśli jednak o udzieleniu kredytu decydował człowiek na podstawie algorytmów, to takiego prawa już nie będziemy mieli. Katarzyna Szymielewicz mówi, że to niedobrze, bo prawo do wyjaśnienia decyzji kredytowych powinno dotyczyć każdego klienta i każdej decyzji. Ekspertka podkreśla, że konsument musi mieć możliwość dowiedzenia się, dlaczego decyzja była odmowna, również po to, by wyciągnąć wnioski na przyszłość.
Katarzyna Szymielewicz zwraca przy tym uwagę, że obecnie obowiązujące przepisy dają prawo do wyjasnienia decyzji kredytowych przedsiębiorcom.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Polskie Radio 24, md
REKLAMA