Po PKS-ach przyszedł czas na kolej: Program Kolej Plus doprowadzi kolej do "zapomnianych miejscowości"
Po przywracaniu zlikwidowanych połączeń autobusowych, rząd zajmuje się tym samym problemem dotyczącym połączeń kolejowych. Do konsultacji międzyresortowych trafił projekt ustawy, którego celem jest wsparcie rozwoju i rewitalizacji linii kolejowych, przede wszystkim o znaczeniu lokalnym i powstrzymanie ich degradacji – tzw. Program Kolej Plus.
2019-05-26, 12:49
Jak czytamy na stronach resortu infrastruktury, do konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, którego celem jest rozwój lokalnych tras kolejowych.
- Tworzymy cały program, który ma objąć miasta wielkości powyżej 10 tys. mieszkańców, z których mają być połączenia do większych ośrodków; tak żeby cała ta sieć komunikacyjna kierowała się swojego rodzaju logiką i jednocześnie tworzyła jednolity ruszt komunikacyjny z punktu widzenia zdolności mieszkańców poszczególnych regionów do poruszania się po terytorium naszego kraju - mówił szef rządu podczas prezentacji programu Kolej plus, mówił premier Mateusz Morawiecki podczas ogłaszania założeń programu w październiku ubiegłego roku.
Jak dodał, program w pierwszej fazie "będzie kosztował kilka miliardów złotych", a w dłużej perspektywie może to być "wiele dziesiątków miliardów".
Program Kolej Plus składa się z 3 elementów
Program Kolej plus zakłada 3 komponenty, tj. inwestycyjny, organizacji przewozów i chroniący infrastrukturę kolejową przed likwidacją.
REKLAMA
− Program Kolej Plus składa się z kilku segmentów. Jednym z nich jest segment inwestycyjny, który zakłada doprowadzenie kolei do miast i miasteczek, do których do tej pory nie dojeżdżały pociągi - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Zadania zostały podzielone na koszyki:
Koszyk 1: modernizacja istniejących linii, na których prowadzi się ruch pociągów.
Koszyk 2: modernizacja linii o znacznych ograniczeniach w prowadzeniu ruchu pociągów.
REKLAMA
Koszyk 3: kompleksowa odbudowa zamkniętych linii.
Koszyk 4: budowa nowych linii.
Program Kolej Plus zakłada uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. Ze względu na ograniczone środki finansowe w ramach np. Regionalnych Programów Operacyjnych w perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020, program Kolej Plus pozwoli na właściwe planowanie i wsparcie inwestycji mających na celu m.in. na usprawnienie komunikacji pasażerskiej na poziomie międzyregionalnym, racjonalne i spójne podejmowanie działań realizujących kierunki rozwoju kraju na poziomie regionalnym w obecnej i kolejnej perspektywie finansowej.
− Ważny jest jednak także komponent prawny. Chcemy stworzyć takie prawo, aby kolej stawała się jeszcze bardziej przyjazna pasażerowi. Polacy wracają na kolej – to sukces, ale i zobowiązanie. Musimy się starać, aby coraz więcej osób stawiało na ten szybki, bezpieczny i ekologiczny środek transportu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
REKLAMA
Nowa ustawa ma uprościć pozyskiwanie środków inwestycyjnych, przywrócić kontrolę nad „ żywiołową” likwidacją tras kolejowych
Jak czytamy na stronach ministerstwa, projektowane zmiany mają wprowadzić mechanizmy prawne upraszczające m.in.:
- procedurę uzyskiwania zapewnienia finansowania inwestycji kolejowych ze środków publicznych
- stwarzającą zachęty dla samorządów województw do rozwijania lokalnych połączeń kolejowych poza granice sąsiedniego województwa
- umożliwiającą przeznaczenie środków Funduszu Kolejowego na finansowanie lub współfinansowanie przez województwa zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych
REKLAMA
- umożliwiającą samorządom województw realizację przewozów kolejowych dalej niż do najbliższej stacji za granicą województwa
- eliminują dotychczasowy brak kontroli formalnej nad likwidacją linii kolejowych przez przywrócenie wymogu uzyskania zgody właściwego ministra,
- wprowadzającą możliwość użyczenia jednostkom samorządu terytorialnego gruntów pozostałych po zlikwidowanych liniach kolejowych lub bocznicach wraz z zabudowaną infrastrukturą na cele transportowe
- pozwalającą na oddanie zabytkowego mienia PKP lub PKP Polskie Linie Kolejowe do korzystania, w tym nieodpłatnego, na rzecz jednostki samorządu terytorialnego lub organizacji pozarządowej posiadającej osobowość prawną oraz status organizacji pożytku publicznego, w celu sprawowania opieki nad zabytkami, będącymi wytworami techniki kolejowej.
REKLAMA
Według resortu, program wpłynie pozytywnie na mobilność osób, które będą chciały dotrzeć do miasta pełniącego funkcję centrum życia społecznego, zawodowego i kulturalnego dla danego subregionu, a które znajduje się w województwie sąsiednim.
NRG, resort infrastruktury, jk
REKLAMA