Krzysztof Mamiński: będziemy inwestować w polską kolej
- Polska kolej dziś, to kolej nowoczesna. To dla jednych połączenia z prędkościa 250 km na godzinę. Dla innych, to nowe pociągi regionalne, które będą dowozić Polaków do głównych ciągów komunikacyjnych. Jeszcze niedawno o tym wszytkim mogliśmy tylko marzyć - mówił w studiu Polskiego Radia 24 w Krynicy Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A. Gościem audycji był również Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
2019-09-04, 13:20
Posłuchaj
04.09.2019 Gość PR24: Krzysztof Mamiński, prezes PKP
Dodaj do playlisty
Polska jest centrum transportowym regionu, które ma ponad 180 mln. mieszkańców. Centralny Port Komunikacyjny ma mieć wymiar regionalny, międzynarodowy i kontynentalny. Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowych portów w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Inwestycja wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł.
Powiązany Artykuł
Władze chcą zadbać, by było więcej PKS-ów. Ekspert: dobry krok
Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A., mówił w Polskim Radiu o znaczeniu Centralnego Port Komunikacyjnego dla Polski i Europy, a także o znaczeniu kolei w Polsce. Stwierdził, że cały komponent kolejowy zasadza się na kilku filarach, m.in. kolejach dużych prędkości oraz odtwarzaniu sieci polskiej kolei w taki sposób, żeby Polacy z mniejszych miejscowości nie byli odcięci komunikacyjnie. - Cały, kompletny system komunikacyjny, ma być gotowy do 2027 roku - powiedział Krzysztof Mamiński.
Prezes PKP S.A. pytany o źródła finansowania rozwoju kolei wymienił środki budżetowe oraz środki europejskie, ale zaznaczył, że na inwestycje w kolejnictwo będą też przeznaczane środki własne PKP. - Rok 2017 i 2018 grupa PKP zamknęła zyskiem ok. miliard złotych. PKP spłaciła wszystkie historyczne zadłużenia. Zaczynamy pracować już na zysk, który będziemy inwestować w Polską kolej - podsumował.
Andrzej Bittel zaznaczył, że Polska posiada międzytorze które można zagospodarować, choć jego zdaniem jest "komercyjnie trudne do wykorzystania". - PKP jako spółka musi budować potencjał przychodowy na bazie swojego majątku. Linia średnicowa w Warszawie również jest ciekawym miejscem inwestycyjnym. PKP planuje renowację linii średnicowej i nadbudowanie nad nią tkanki miejskiej. W okolicy jest spora liczba inwestycji w nieruchomości. Projekty przedstawiają bardzo interesujące rozwiązania, koniecznie trzeba na nie znaleźć dofinansowanie - uważa wiceminister.
REKLAMA
Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.
Audycję prowadził Adrian Klarenbach
Polskie Radio 24/tb
------------------------------------
REKLAMA
Data emisji: 04.09.2019
Godzina emisji: 12.30
REKLAMA