Nie tylko nowe zasady logowania do konta. Sprawdź, co jeszcze się zmienia
Unijna dyrektywa PSD2, która weszła w życie w sobotę 14 września wzmocniła sposób uwierzytelniania w bankowości elektronicznej. Mniej zwraca się jednak uwagę na fakt, że teraz za zgodą klienta, banki mają zapewnić dostęp do jego rachunków płatniczych licencjonowanym podmiotom zewnętrznym.
2019-09-16, 16:04
Podmioty zewnętrzne to np. banki, twórcy programów i aplikacji finansowych czy serwisy płatnicze. Będą one mogły podejrzeć historię rachunku w bankowości internetowej. Można też będzie inicjować płatności z konta.
Radykalna zmiana
Zdaniem ekspertów nowe regulacje zmienią radykalnie oblicze branży finansowej.
W przypadku nowych usług chodzi o dwie ich kategorie - Payment Initiation Service oraz Account Information Service. Będą one świadczone przez firmy trzecie - Third Party Provider.
REKLAMA
Usługa pierwsza polega na inicjowania transakcji płatniczych, dzięki której firmy trzecie będą mogły realizować płatności w imieniu klienta, po podaniu przez niego danych do logowania w bankowości internetowej.
Druga usługa polega na dostępie wyłącznie do informacji do rachunku. Dzięki niej będzie można uzyskać dostęp do wiadomości o stanie konta bankowego czy historii transakcji - także poza serwisem transakcyjnym banku, w którym posiadamy konto.
Co jeszcze nowego w dyrektywie PSD2
W przypadku gdy dokonujemy przelewów zagranicznych do krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) - możliwe będzie dokonanie go jedynie w przypadku pokrycia kosztów przez nas, jak i przez odbiorcę.
Z kolei przelewy poza kraje należące do EOG - będą mogły być dokonywane z powyższą opcją, jak i tylko w przypadku, gdy my pokrywamy wszystkie jego koszty.
REKLAMA
Bardzo ważna zmiana dotyczy odpowiedzialności za nieautoryzowane płatności dokonywane zgubioną kartą debetową czy smartfonem. Wcześniej odpowiadaliśmy za nie do kwoty 150 euro, teraz do 50 euro. Jeśli chodzi o karty kredytowe banki będą odpowiadały od pierwszej nieautoryzowanej transakcji.
Zamrożenie środków na karcie
Istotna zmiana dotyczy także np. płatności za hotele a także wszędzie tam, gdzie usługodawcy zamrażali nam środki na karcie z góry, bez naszej wiedzy o wysokości blokady. Teraz mogą to robić, tylko wówczas, gdy sami zatwierdzimy kwotę takiej transakcji.
Skrócony został również czas odpowiedzi przez bank na reklamację. Dotąd było to 30 dni, obecnie 14 dni. Tylko w szczególnych przypadkach, o których bank nas powiadomi, może ten czas wydłużyć do maksimum 35 dni a nie jak wcześniej to 60 dni.
REKLAMA
Szansa dla fintechów
Nowe przepisy są szansą dla rodzimych fintechów. Banki mają bowiem obowiązek udostępnić swoje API (interfejs pomagający aplikacjom na komunikowanie się miedzy sobą - red) na potrzeby oferowania nowych usług finansowych podmiotom zewnętrznym.
Jak już podawaliśmy na naszym portalu - od ostatniej soboty (14 września) podczas korzystania z usług naszego banku obowiązuje zasada silniejszego uwierzytelniania użytkownika.
To oznacza, że podczas logowania do bankowości elektronicznej jest wymagane zastosowanie oprócz loginu i hasła - drugiego czynnika uwierzytelniającego. Banki wycofały się np. z użycia listy haseł jednorazowych.
REKLAMA
PolskieRadio 24, akg
REKLAMA