Biuro Neckermann Polska niewypłacalne. Niepewny los tysięcy turystów
Biuro podróży Neckermann Polska złożyło oświadczenie o niewypłacalności. Poza Polską przebywa około 3600 jego klientów. - Najgorsza sytuacja jest w Tunezji, Turcji i na Majorce - poinformowała Izabela Stelmańska z mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego.
2019-09-25, 11:11
Posłuchaj
- Biuro Neckermann Polska ogłosiło niewypłacalność
- Uruchomiono już gwarancje ubezpieczeniowe
- "Konsulowie RP w krajach, w których przebywają polscy turyści, otrzymali stosowne instrukcje, monitorują sytuację i są gotowi do udzielenia niezbędnej pomocy konsularnej" - ogłosiło MSZ
Podczas konferencji prasowej wicemarszałek województwa mazowieckiego Wiesław Raboszuk oświadczył: "Będziemy starali się zapewnić albo dokończenie pobytu, albo bezpieczny powrót do kraju".
Jak dodał, z informacji od prezesa Neckermanna wynika, że za granicą jest 3600 turystów, głównie w basenie Morza Śródziemnego.
Wiesław Raboszuk podkreślił, że Neckermann przekazał już informacje o turystach i zaoferował daleko idącą współpracę. "Z czego, jak widać, się wywiązuje". Wicemarszałek podkreślił, że samorząd będzie wykonywał swoje zobowiązania i ma odpowiednie gwarancje firmy ubezpieczeniowej.
>>>[CZYTAJ WIĘCEJ] Szacunki hotelarzy: 100 mln euro strat na Krecie po upadku biura Thomas Cook
REKLAMA
Wicedyrektor Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki urzędu Izabela Stelmańska powiedziała, że największe problemy mają turyści przebywający w Turcji, Tunezji i na Majorce. - Albo są wyrzuceni z hoteli, albo są "aresztowani" w hotelach - powiedziała. Dodała, że jest to powszechna praktyka w sytuacjach, kiedy hotelarze chcą odzyskać swoje środki.
Wcześniej rzeczniczka marszałka Mazowsza Marta Milewska podkreśliła, że "biuro posiada gwarancję ubezpieczeniową, opiewającą na kwotę 25 mln złotych". - Oczywiście, dodatkowym zabezpieczeniem dla wszystkich turystów jest Turystyczny Fundusz Gwarancyjny - powiedziała w rozmowie z IAR.
Oświadczenie Neckermanna
"Z ogromną przykrością informuję, że w dniu dzisiejszym działając zgodnie z przepisami polskiego prawa, a w szczególności z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych w związku z niewypłacalnością Neckermann Polska Biuro Podroży sp. z o.o. (»Spółka«, »Neckermann Polska«), złożyłem stosowny wniosek do Marszałka Województwa Mazowieckiego o uruchomienie gwarancji ubezpieczeniowych wystawionych przez AWP P&C S.A. Oddział w Polsce (Allianz Partners) z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 50 B, w celu pokrycia roszczeń klientów Neckermann Polska oraz w celu sprowadzenia do kraju wszystkich klientów Neckermann Polska pozostających obecnie za granicą" - przekazało biuro podróży w oświadczeniu prezesa zarządu tego biura Macieja Nykiela.
Powiązany Artykuł
"Tsunami dla branży hotelarskiej". Neckerman Polska odwołało wszystkie środowe wycieczki
Allianz Partners: Udzielimy gwarancji ubezpieczeniowej klientom Neckermann
REKLAMA
"W związku z ogłoszoną w dniu 25.09.2019 roku niewypłacalnością Neckermann Polska Sp. z o.o., Marszałek Województwa Mazowieckiego uruchomił procedurę wynikającą z gwarancji ubezpieczeniowej organizatora turystyki udzielonej przez Allianz Partners (AWP P&C S.A. Oddział w Polsce). Gwarancja opiewa na kwotę 25 mln zł" - poinformowało Allianz Partners.
Jak powiedział Piotr Ruszowski, dyrektor pionu Sprzedaży i Marketingu w Allianz Partners, część kwoty zostanie przyznana Marszałkowi Województwa Mazowieckiego na pomoc klientom, którzy wyjechali na wakacje z Neckermann i zostały one przerwane. Druga część przypadnie klientom, których wyjazd został odwołany. Zostanie im przyznany zwrot kosztów.
Najpierw odwołane loty, potem upadłość
Biuro Neckermann jest powiązane kapitałowo z brytyjskim biurem podróży Thomas Cook, które ogłosiło upadłość w poniedziałek. Wczoraj polska filia Neckermanna wstrzymała na 48 godzin możliwość rezerwacji nowych wycieczek, odwołało też dwa wyloty. Dziś odwołane już zostały wszystkie wyloty.
REKLAMA
W związku z upadłością biura Thomas Cook powołano w poniedziałek zespół kryzysowy w mazowieckim Urzędzie Marszałkowskim.
Służby nadzorują sytuację
Rano wiceminister spraw zagranicznych Szymon Szynkowski vel Sęk zapewniał, że polskie służby konsularne monitorują sytuację w związku z upadłością biura Thomas Cook i problemami Neckermanna.
Wiceszef dyplomacji mówił, że w przypadku problematycznej sytuacji na wyjeździe, turyści powinni w pierwszej kolejności zwrócić się do rezydenta - czyli osoby, która reprezentuje biuro podróży w miejscu wycieczki. Zapewnił przy tym, że w razie problemów polscy konsulowie są do dyspozycji podróżnych, jeśli rezydenci nie wypełnialiby swoich zadań.
Powiązany Artykuł
Upadek biura podróży Thomas Cook: na dno pociągnął je internet?
Do kogo się zgłosić?
Neckermann Polska poinformował również, że od środy wszyscy klienci biura mogą zgłaszać się do WP P&C S.A. Oddział w Polsce (Allianz Partners), w celu zaspokojenia swoich roszczeń.
REKLAMA
Dane kontaktowe to: dla osób przebywających poza granicami kraju - 24-godzinna infolinia: +48 22 522 29 00; dla osób, które miały wylecieć i dokonały pełnej płatności lub przedpłaty za wyjazd - +48 22 563 11 00 oraz adres mailowy: nm.odwolanie@allianz.com. Infolinia ta działa w godz. od 8 do 16.
Problemy biura podróży to skutek upadku firmy Thomas Cook GMBH, właściciela 100 procent udziałów w Neckermann Polska.
PolskieRadio24.pl, IAR, md, msze
REKLAMA