Rząd Niemiec ocenia, że kupno linii lotniczych Condor przez LOT, to "dobry sygnał".
Przejęcie przez Polską Grupę Lotniczą (PGL) linii Condor oznacza dwukrotne zwiększenie skali działalności PGL, a dla LOT-u dostęp do nowych kierunków wakacyjnych, nowych typów samolotów we flocie jak Airbus, atrakcyjne sloty i lepsze wykorzystanie zasobów ludzkich - powiedział PAP prezes PGL i PLL LOT Rafał Milczarski.
2020-01-25, 16:10
Należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa, Polska Grupa Lotnicza (PGL), właściciel Polskich Linii Lotniczych LOT, ogłosiła w piątek podpisanie umowy przejęcia linii Condor. Jak poinformowano w komunikacie spółki, LOT i Condor, działające wspólnie w ramach Grupy PGL, "będą jednym z wiodących podmiotów lotniczych w Europie, z kluczowymi rynkami w Polsce i Niemczech".
Powiązany Artykuł
Prezes LOT dla "GPC": realizujemy politykę ekspansji, mamy już ponad 120 połączeń
Linie Condor to gratka na rynku lotniczym
"Dzięki tej transakcji PGL dwukrotnie zwiększa skalę swojej dotychczasowej działalności. W grupie PGL będzie linia sieciowa, czyli PLL LOT, oraz czarterowo-wakacyjna, czyli Condor. To znakomita kombinacja, coś, czego nam brakowało" - powiedział Milczarski.
Według prezesa Milczarskiego, ta transakcja oznacza "powstanie dojrzałej grupy lotniczej". -Kiedy pod koniec 2017 roku powstawała Polska Grupa Lotnicza, mieliśmy wizję i ambitne plany rozwoju. Dzięki tej transakcji, dzisiaj nabrało to realnego kształtu - przypomniał prezes PLL LOT.
Powiązany Artykuł
PLL LOT dzięki liniom Condor będzie mógł wozić niemieckich turystów
Synergie pomiędzy obiema liniami
-Condor jest świetnie zorganizowaną spółką. Dla LOT to wielkie, potencjalne synergie, możliwość współpracy z profesjonalnym zespołem z Niemiec. Będziemy się wzajemnie uzupełniać, zarówno systemowo, jak i operacyjnie. To jest gigantyczna szansa dla nas - podkreślił Mielczarski.
REKLAMA
-Na pewno nastąpi lepsze wykorzystanie zasobów. Np. w zakresie możliwości przepustowości na lotniskach, można dołożyć kolejne rejsy. Ponadto np. w tych portach, głównie w Niemczech, gdzie operują oba podmioty, będą już inne stawki za obsługę, czy tankowanie samolotu. Jeśli chodzi o aspekt kosztowy - tu widzimy ogromne możliwości synergii - powiedział.
Powiązany Artykuł
Większa siatka połączeń PLL LOT. Sprawdź 15 nowych kierunków
PLL LOT powróci do lotów czarterowych
-Następuje powrót do tego, co w LOT zawsze powinno być. Mieliśmy kiedyś czartery. I wskutek chybionych strategii, nagle tych połączeń czarterowych się pozbyliśmy. Moim zdaniem fakt, że tego biznesu kiedyś zaniechaliśmy - był wielkim błędem. Dzisiaj ten błąd naprawiamy i to w sposób fundamentalny, bo przejmujemy najlepszą markę wśród linii wakacyjnych na całym kontynencie europejskim. Nie ma silniejszej marki niż Condor - powiedział Milczarski.
Condor lata do wakacyjnych miejsc na świecie od 1956 roku. Każdego roku około 9,4 mln pasażerów podróżuje na pokładach Condora z ośmiu niemieckich lotnisk do około 90 miejsc w Europie, Afryce i Ameryce, jak. np do Las Vegas czy Havana. Jego głównym hubem jest lotnisko we Frankfurcie. W roku obrotowym 2018/19 Condor Flugdienst GmbH zanotował około 57 mln euro zysku operacyjnego, przy przychodach na poziomie około 1,7 mld euro.
Pierwsze Airbusy 320 i 321 we flocie PLL LOT
REKLAMA
W sumie PGL przejmie od Condora ok. 60 samolotów, typu Airbus A320 i A321 do obsługi rejsów średniego zasięgu, jak również Boeingi 757 i 767 do obsługi połączeń transkontynentalnych.
Co ważne w oficjalnej opinii zarządu Condora oferta jego przejęcia przedstawiona przez PGL została uznana za najkorzystniejszą dla spółki, jej pracowników, partnerów, dostawców i klientów. Sana transakcja ma się zakończyć do końca kwietnia 2020 roku, po uzyskaniu niezbędnych zgód organów antymonopolowych i formalnym wyjściu Condora z procedury ochronnej przed jej wierzycielami.
Choć obie strony porozumienia nie podały wartości transakcji. Ale według niektórych mediów, może chodzić o 250 mln euro i spłatę długu w wysokości 380 mln euro. W komunikacie podano, że Lazard i Bank Pekao IB były doradcami finansowymi, a White & Case doradcą prawnym PGL. Rothschild był doradcą finansowym, a Noerr doradcą prawnym Condora.
Powiązany Artykuł
Pierwszy rejsowy samolot PLL LOT poleciał na nowe pekińskie lotnisko Daxing
Berlin daje "zielone światło"
Rzecznik ministra gospodarki RFN Petera Altmaiera przypomniał w piątek, że warunkiem przejęcia przez PGL niemieckich linii lotniczych Condor jest spłacenie zaciągniętych przez nie państwowych kredytów pomocowych w łącznej kwocie 380 mln euro. Wsparcia tego udzielił niemiecki państwowy bank KfW korzystając z gwarancji finansowych rządu federalnego i władz kraju związkowego Hesja. Dzięki państwowej pomocy Condor mógł dalej funkcjonować po ogłoszeniu we wrześniu 2019 roku upadłości przez swego właściciela, czyli brytyjskie biuro podróży Thomas Cook i oczekiwać na oferty nabywców.
REKLAMA
LOT nabiera finansowego rozpędu
Grupa PGL osiągnęła w 2019 roku przychody na poziomie 1,9 mld euro. PLL LOT w 2019 roku przewiózł ponad 10 mln pasażerów, ponad dwa razy więcej niż cztery lata wcześniej. LOT dysponuje flotą 80 samolotów, w tym 15 Boeingami 787 Dreamliner. W swojej ofercie ma ponad 120 połączeń, w tym 18 połączeń dalekodystansowych z Ameryką Północną i Azją.
PolskieRadio24/IAR/PAP/SW
REKLAMA