Rząd Niemiec ocenia, że kupno linii lotniczych Condor przez LOT, to "dobry sygnał".

Przejęcie przez Polską Grupę Lotniczą (PGL) linii Condor oznacza dwukrotne zwiększenie skali działalności PGL, a dla LOT-u dostęp do nowych kierunków wakacyjnych, nowych typów samolotów we flocie jak Airbus, atrakcyjne sloty i lepsze wykorzystanie zasobów ludzkich - powiedział PAP prezes PGL i PLL LOT Rafał Milczarski.

2020-01-25, 16:10

Rząd Niemiec ocenia, że kupno linii lotniczych Condor przez LOT, to "dobry sygnał".
Condor jest powszechnie znanym w na świecie przewoźnikiem czarterowym . Foto: Фото: Shutterstock

Należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa, Polska Grupa Lotnicza (PGL), właściciel Polskich Linii Lotniczych LOT, ogłosiła w piątek podpisanie umowy przejęcia linii Condor. Jak poinformowano w komunikacie spółki, LOT i Condor, działające wspólnie w ramach Grupy PGL, "będą jednym z wiodących podmiotów lotniczych w Europie, z kluczowymi rynkami w Polsce i Niemczech".


Powiązany Artykuł

PLL lot 1200.jpg
Prezes LOT dla "GPC": realizujemy politykę ekspansji, mamy już ponad 120 połączeń

Linie Condor to gratka na rynku lotniczym

"Dzięki tej transakcji PGL dwukrotnie zwiększa skalę swojej dotychczasowej działalności. W grupie PGL będzie linia sieciowa, czyli PLL LOT, oraz czarterowo-wakacyjna, czyli Condor. To znakomita kombinacja, coś, czego nam brakowało" - powiedział Milczarski.




Według prezesa Milczarskiego, ta transakcja oznacza "powstanie dojrzałej grupy lotniczej". -Kiedy pod koniec 2017 roku powstawała Polska Grupa Lotnicza, mieliśmy wizję i ambitne plany rozwoju. Dzięki tej transakcji, dzisiaj nabrało to realnego kształtu - przypomniał prezes PLL LOT.


Powiązany Artykuł

Shutterstock samolot LOT 1200.jpg
PLL LOT dzięki liniom Condor będzie mógł wozić niemieckich turystów



Synergie pomiędzy obiema liniami

-Condor jest świetnie zorganizowaną spółką. Dla LOT to wielkie, potencjalne synergie, możliwość współpracy z profesjonalnym zespołem z Niemiec. Będziemy się wzajemnie uzupełniać, zarówno systemowo, jak i operacyjnie. To jest gigantyczna szansa dla nas - podkreślił Mielczarski.

REKLAMA

-Na pewno nastąpi lepsze wykorzystanie zasobów. Np. w zakresie możliwości przepustowości na lotniskach, można dołożyć kolejne rejsy. Ponadto np. w tych portach, głównie w Niemczech, gdzie operują oba podmioty, będą już inne stawki za obsługę, czy tankowanie samolotu. Jeśli chodzi o aspekt kosztowy - tu widzimy ogromne możliwości synergii - powiedział.


Powiązany Artykuł

lot boeing 787 dreamliner free pixabay 1200.jpg
Większa siatka połączeń PLL LOT. Sprawdź 15 nowych kierunków


PLL LOT powróci do lotów czarterowych

-Następuje powrót do tego, co w LOT zawsze powinno być. Mieliśmy kiedyś czartery. I wskutek chybionych strategii, nagle tych połączeń czarterowych się pozbyliśmy. Moim zdaniem fakt, że tego biznesu kiedyś zaniechaliśmy - był wielkim błędem. Dzisiaj ten błąd naprawiamy i to w sposób fundamentalny, bo przejmujemy najlepszą markę wśród linii wakacyjnych na całym kontynencie europejskim. Nie ma silniejszej marki niż Condor - powiedział Milczarski.

Condor lata do wakacyjnych miejsc na świecie od 1956 roku. Każdego roku około 9,4 mln pasażerów podróżuje na pokładach Condora z ośmiu niemieckich lotnisk do około 90 miejsc w Europie, Afryce i Ameryce, jak. np do Las Vegas czy Havana. Jego głównym hubem jest lotnisko we Frankfurcie. W roku obrotowym 2018/19 Condor Flugdienst GmbH zanotował około 57 mln euro zysku operacyjnego, przy przychodach na poziomie około 1,7 mld euro.



Pierwsze Airbusy 320 i 321 we flocie PLL LOT

REKLAMA

W sumie PGL przejmie od Condora ok. 60 samolotów, typu Airbus A320 i A321 do obsługi rejsów średniego zasięgu, jak również Boeingi 757 i 767 do obsługi połączeń transkontynentalnych.

Co ważne w oficjalnej opinii zarządu Condora oferta jego przejęcia przedstawiona przez PGL została uznana za najkorzystniejszą dla spółki, jej pracowników, partnerów, dostawców i klientów. Sana transakcja ma się zakończyć do końca kwietnia 2020 roku, po uzyskaniu niezbędnych zgód organów antymonopolowych i formalnym wyjściu Condora z procedury ochronnej przed jej wierzycielami.

Choć obie strony porozumienia nie podały wartości transakcji. Ale według niektórych mediów, może chodzić o 250 mln euro i spłatę długu w wysokości 380 mln euro. W komunikacie podano, że Lazard i Bank Pekao IB były doradcami finansowymi, a White & Case doradcą prawnym PGL. Rothschild był doradcą finansowym, a Noerr doradcą prawnym Condora.


Powiązany Artykuł

PLL LOT free 1200.jpg
Pierwszy rejsowy samolot PLL LOT poleciał na nowe pekińskie lotnisko Daxing


Berlin daje "zielone światło"

Rzecznik ministra gospodarki RFN Petera Altmaiera przypomniał w piątek, że warunkiem przejęcia przez PGL niemieckich linii lotniczych Condor jest spłacenie zaciągniętych przez nie państwowych kredytów pomocowych w łącznej kwocie 380 mln euro. Wsparcia tego udzielił niemiecki państwowy bank KfW korzystając z gwarancji finansowych rządu federalnego i władz kraju związkowego Hesja. Dzięki państwowej pomocy Condor mógł dalej funkcjonować po ogłoszeniu we wrześniu 2019 roku upadłości przez swego właściciela, czyli brytyjskie biuro podróży Thomas Cook i oczekiwać na oferty nabywców.

REKLAMA

LOT nabiera finansowego rozpędu

Grupa PGL osiągnęła w 2019 roku przychody na poziomie 1,9 mld euro. PLL LOT w 2019 roku przewiózł ponad 10 mln pasażerów, ponad dwa razy więcej niż cztery lata wcześniej. LOT dysponuje flotą 80 samolotów, w tym 15 Boeingami 787 Dreamliner. W swojej ofercie ma ponad 120 połączeń, w tym 18 połączeń dalekodystansowych z Ameryką Północną i Azją.



PolskieRadio24/IAR/PAP/SW


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej