Epidemia koronawirusa. E-lekcje historii z Polskim Radiem. Materiały dla nauczycieli. Renesans
Epidemia koronawirusa postawiła polską edukację przed wielkim wyzwaniem. Tysiące nauczycieli mierzą się z zadaniem realizowania podstawy programowej online i zapewnienia uczniom atrakcyjnych materiałów wspomagających naukę. Bogata oferta materiałów historycznych portalu PolskieRadio24.pl to znakomite narzędzie, które w przyjazny dla młodzieży sposób pomoże zrozumieć przyczyny, przebieg i skutki najważniejszych wydarzeń w dziejach Polski i świata.
2020-03-26, 07:00
Przedstawiamy wybór artykułów i serwisów historycznych, które urozmaicą zdobywaną przez uczniów wiedzę, wzbogacą e-lekcje o najciekawsze audycje historyczne, infografiki i materiały interaktywne oraz pozwolą najbardziej zainteresowanym wsłuchać się w opinie najwybitniejszych historyków. Materiały przygotowane przez portal PolskieRadio24.pl bazują także na bogatych zbiorach nagrań z 95-letniej historii Polskiego Radia. Użytkownicy mają więc możliwość wsłuchać się w głosy wybitnych postaci, o których do tej pory jedynie czytali w podręcznikach.
W drugim artykule z cyklu prezentujemy propozycje dotyczące renesansu. Wybór oparliśmy o podstawę programową (zalecenia dla poziomu podstawowego i rozszerzonego) dla liceów i techników.
Powiązany Artykuł

Materiały dla nauczycieli. XVII WIEK
RENESANS
XIV Odkrycia geograficzne i europejski kolonializm doby nowożytnej. Uczeń:
Uczeń: charakteryzuje przyczyny i przebieg wypraw odkrywczych; 2) opisuje udział poszczególnych państw europejskich w podziale Nowego Świata w XVI–XVIII w.; 3) wyjaśnia wpływ wielkich odkryć geograficznych na społeczeństwo, gospodarkę i kulturę Europy oraz obszarów pozaeuropejskich.
Nasze propozycje:
- Izabela Katolicka i jej wpływ na epokę wielkich odkryć,
- "Co by było, gdyby Kolumb nie odkrył Ameryki" - tekst o hipotetycznych dziejach świata bez wielkiego odkrycia,
- Kulisy podróży Vasco da Gamy do Indii,
- Wyprawa Magellana dookoła świata,
- Traktat z Tordesillas, czyli Hiszpania i Portugalia dzielą świat,
Uczeń: charakteryzuje cywilizacje prekolumbijskie;
Nasze propozycje:
- Potęga i upadek państwa Inków,
- Cywilizacja Majów,
- "Aztekowie - cywilizacja zniszczona z dnia na dzień"
- Postać i dokoniania Hermana Cortesa,
XV Czasy renesansu.
Uczeń: rozpoznaje dokonania twórców renesansowych w dziedzinie kultury;
Nasze propozycje:
- "Wynalazek pana Gutenberga" - tekst poświęcony historii prasy drukarskiej,
- "Leonardo da Vinci - artysta doskonały"
- Sylwetka i dokonania Michała Anioła oraz tekst o Kaplicy Sykstyńskiej,
- Erazm z Rotterdamu jako najwybitniejszy myśliciel odrodzenia,
- Mikołaj Kopernik jako człowiek renesansu,
- Sylwetka i osiągnięcia Galileusza,
- Losy Giordano Bruno.
XVI Reformacja i jej skutki.
Uczeń: wyjaśnia religijne, polityczne, gospodarcze, społeczne, kulturowe uwarunkowania i następstwa reformacji, opisując jej główne nurty i postaci; wyjaśnia rolę soboru trydenckiego i opisuje różne aspekty reformy Kościoła katolickiego;
Nasze propozycje:
- Sylwetka i ocena postaci Marcina Lutra,
- Henryk VIII Tudor i krwawe początki anglikanizmu,
- Sylwetka Tomasza Morusa,
- Znaczenie i postanowienia soboru trydenckiego,
- Postanowienia pokoju augsburskiego.
XVII Europa w XVI–XVII w.
Uczeń: przedstawia drogę do nowego modelu monarchii europejskich w epoce nowożytnej, z uwzględnieniem charakterystyki i oceny absolutyzmu francuskiego;
Nasze propozycje:
Uczeń: charakteryzuje konflikty polityczne w Europie, z uwzględnieniem ekspansji tureckiej i charakteru wojny trzydziestoletniej;
Nasze propozycje:
- Przebieg i skutki wojny trzydziestoletniej,
- Bitwa pod Mohaczem jako koniec marzeń o jagiellońskiej Europie i ważny moment ekspansji tureckiej na Starym Kontynencie,
Uczeń: wyjaśnia genezę i opisuje następstwa rewolucji angielskich;
Nasze propozycje:
- Sylwetka przywódcy rewolucji, Olivera Cromwella,
- John Milton - autor "Raju utraconego" jako myśliciel rewolucji angielskiej,
Uczeń: opisuje proces kształtowania się państwa moskiewskiego/rosyjskiego w XVI–XVII w.;
Nasze propozycje:
- Charakterystyka rządów Iwana IV Groźnego,
- Omówienie okresu Wielkiej Smuty i Dymitriad,
- Michał Romanow, czyli pierwszy z dynastii Romanowów na tronie moskiewskim,
- Reformy Piotra I Wielkiego,
XVIII. Państwo polsko-litewskie w czasach ostatnich Jagiellonów/ XIX. Powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Uczeń:
Zagadnienia związane z państwem polsko-litewskim i powstaniem Rzeczpospolitej Obojga Narodów wyjaśniamy w serwisie specjalnym UNIA LUBELSKA [kliknij obrazek poniżej]:
XX Pierwsze wolne elekcje i ich następstwa.
Uczeń: opisuje okoliczności, zasady, przebieg i następstwa pierwszych wolnych elekcji;
Nasze propozycje:
Uczeń: charakteryzuje działania Stefana Batorego w zakresie polityki wewnętrznej i zagranicznej;
Nasze propozycje:
Uczeń: ocenia polityczną rolę wybitnych postaci okresu pierwszych wolnych elekcji;
Nasze propozycje:
Uczeń: charakteryzuje sytuację wewnętrzną i międzynarodową Rzeczypospolitej na początku panowania Zygmunta III Wazy;
Nasze propozycje:
XXI. Renesans w Polsce. Uczeń:
Uczeń: ocenia dorobek polskiej myśli politycznej doby renesansu;
Nasze propozycje:
- Akt konfederacji warszawskiej i Rzeczpospolita jako "państwo bez stosów",
- Postacie najważniejszych twórców polskiego renesansu: Jana Kochanowskiego, Mikołaja Reja, Jana Łaskiego oraz Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
Uczeń: ocenia wpływ reformacji i kontrreformacji na rozwój kultury w Rzeczypospolitej Obojga Narodów;
Nasze propozycje:
- Przekład Biblii Jakuba Wujka,
- Faust Socyn, polski reformator, który zainspirował Newtona,
- Inspiracje polskim arianizmem w konstytucji USA,
- Piotr Skarga - szermierz kontrreformacji.