Prace przy budowie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej idą pełną parą. Będą kontynuowane również zimą
Przekop Mierzei Wiślanej postępuje zgodnie z harmonogramem. W rejonie Zatoki Gdańskiej pogłębiany jest akwen w okolicach basenu portu osłonowego, by statki mogły dowozić kamień hydrotechniczny ze Skandynawii. Rozpoczęto także tworzenie narzutów kamiennych nasady falochronu zachodniego i wschodniego.
2020-10-09, 11:00
– Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla naszego kraju. Bardzo się cieszę, że minister Marek Gróbarczyk ją przygotował i realizuje. Dzięki niej Elbląg i okoliczne porty, a także całe województwo warmińsko-mazurskie zyskają nowe szanse rozwojowe. Te szanse wynikają także z inwestycji drogowych, takich jak drogi S7 i S16, jak i inwestycji kolejowych: w linie kolejowe i dworce. Wspólne budujemy spójną sieć komunikacyjną i łączymy Polskę, aby rozwój naszego kraju był zrównoważony i sprawiedliwy – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Budowa kanału nie przeszkadza w utrzymaniu ruchu
Nad kanałem powstają dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek.
Powiązany Artykuł
W miejscu przekopu Mierzei powstają falochrony i mosty. Wszystko idzie zgodnie z harmonogramem
Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego.
REKLAMA
Nowa droga wodna będzie miała 23 kilometry długości
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 km, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów. Pozostałe 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości.
– Obiekty mostowe będą spełniały funkcję usprawnienia komunikacji pomiędzy wschodnią a zachodnią częścią Mierzei Wiślanej – tłumaczy Dominik Wróblewski kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix, generalnego wykonawcy prac.
Konstrukcja przepraw jest stalowa. Długość przęsła to 62 m, szerokość 17 m. Są to mosty obrotowe. W chwili przepływania jednostki przez kanał żeglugowy most będzie się obracał prostopadle do kanału żeglugowego.
Okres zimowy nie przerwie prac przy budowie kanału
Na Zalewie Wiślanym tworzona jest równocześnie sztuczna wyspa.
REKLAMA
– Prace w okresie jesienno-zimowym będą kontynuowane zgodnie z harmonogramem. 26 września na terenie budowy odbyła się ceremonia wmurowania kamienia węgielnego w ławie fundamentowej podpory mostu północnego. Tuba z aktem erekcyjnym została wmurowana w budowany przyczółek mostu. Tego samego dnia na budowie odbyło się również posiedzenie Konwentu Morskiego, poświęcone inwestycji – mówi kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Budowa kanału na Mierzei Wiślanej zgodnie z harmonogramem zakończy się w 2022 r.
PolskieRadio24.pl/mi.gov.pl/DoS, jk
REKLAMA