Już 3 mln zł zwrócono za imprezy turystyczne odwołane z powodu pandemii
Pierwsze wypłaty z Turystycznego Funduszu Zwrotów za odwołane z powodu epidemii wycieczki przekroczyły 3 mln zł - podał Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
2020-11-10, 12:04
Jak jednocześnie informuje, w dużej części wniosków pojawiły się liczne rozbieżności, stąd ich weryfikacja może wydłużyć czas zwrotu środków do 4 miesięcy.
Już 3 mln złotych trafiło do kieszeni turystów, którym koronawirus pokrzyżował plany
- Pierwsze wypłaty za imprezy odwołane z powodu pandemii z Turystycznego Funduszu Zwrotów opiewają na kwotę ponad 3 mln zł, a realizacje kolejnych będą zlecane w następnych dniach, wśród nich jest duża pula wypłat opiewająca na kilkadziesiąt milionów zł – powiedział PAP rzecznik prasowy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego Damian Ziąber.
Powiązany Artykuł
Zobacz, jak odzyskać pieniądze za wycieczki odwołane z powodu pandemii. UFG już przyjmuje wnioski
Weryfikacja wniosków nie jest łatwa, jest w nich sporo błędów i pomyłek
Dodał, że wypłaty są realizowane według wskazań podróżnych i w kwotach przez nich wykazanych, których wysokości są bardzo różne.
Według rzecznika, w dużej części wniosków złożonych zarówno przez podróżnych, jak i organizatorów, wystąpiły braki zgodności danych uniemożliwiające na tym etapie, połączenie wniosków podróżnego z danymi przekazanymi przez przedsiębiorcę.
Wiele danych we wnioskach wymaga korekty. To przedłuża czas oczekiwania na wypłaty
- Najczęstsze rozbieżności to różnice w datach zawarcia umowy, różne kwoty podawane jako kwoty do zwrotu, niewłaściwa pisownia nazwisk z polskimi znakami diaktrytycznymi, zaokrąglanie kwot, błędy w numerach PESEL itd. Zdarzało się również kilkukrotne złożenie tych samych wniosków przez przedsiębiorców turystycznych czy składanie wniosków dotyczących klientów, którzy ostatecznie nie zrezygnowali z realizacji imprezy turystycznej, a także składanie wniosków z konta podróżnego innego niż osoby, która zawarła umowę czy podanie błędnego numeru rachunku do zwrotu" - podał.
Jak wyjaśnił Ziąber, choć wiele tych rozbieżności udaje się wyjaśniać na bieżąco, to mając na uwadze skalę błędów i zakres korekt, które muszą być wykonane, okres weryfikacji w przypadku części wniosków musi zostać przedłużony do czterech miesięcy.
Powiązany Artykuł
Długi firm z branży turystycznej rosną szybciej niż innych sektorów. Znamy wyniki badania
Dodał, że UFG zaangażował już dodatkowe zasoby i środki, aby dokonać niezbędnej korekty wszystkich rozbieżności, aczkolwiek może okazać się, że w przypadku części wniosków trzeba będzie złożyć je ponowne.
Jak podkreślił rzecznik, Fundusz poinformuje o tym zainteresowanych. A termin czterech miesięcy został wskazany w ustawie regulującej zwrot środków wpłaconych za imprezy turystyczne odwołane z powodu pandemii w przypadku konieczności przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego. Liczony jest od daty otrzymania przez Fundusz późniejszego z wniosków podróżnego albo organizatora - wskazał.
Fundusz informuje również, że wypłaty z pozostałych wniosków będą odbywać się cały czas, dlatego podróżni powinny sprawdzać stan środków na rachunkach wskazanych do wypłaty. Informacje nt. aktualnych działań i wypłat znajdują się w portalu www.tfg.ufg.pl.
Jak otrzymać zwrot środków za odwołaną imprezę turystyczną
UFG przypomina, że do mechanizmu zwrotu pieniędzy za odwołane wycieczki potrzebne są trzy rzeczy: wniosek podróżnego, wniosek organizatora imprezy oraz wpłacenie przez niego opłaty w wysokości określonej w ustawie.
Dodał, że z powodu trwającej pandemii wnioski należy składać wyłącznie online, po zalogowaniu się na uprzednio założone konto w portalu TFG.
REKLAMA
Zwroty możliwe są dla tych, którzy nie odebrali rekompensaty (voucher, przesunięcie terminu wycieczki, inna wycieczka, zwrot gotówki) oraz dla wszystkich rodzajów płatności bezgotówkowych oraz przy wpłacie u agenta gotówką.
PAP, jk
REKLAMA