Dobre informacje dla kierowców. Od dziś dostępna jest Południowa Obwodnica Warszawy

We wtorek po południu kierowcy ruszyli nowymi odcinkami Południowej Obwodnicy Warszawy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i autostrad otworzyła 15-kilometrowy odcinek obwodnicy, która jest częścią drogi ekspresowej S2. W czasie uroczystego otwarcia inwestycji premier Mateusz Morawiecki powiedział, że jest to jedna z największych i najnowocześniejszych inwestycji drogowych w kraju.

2020-12-22, 13:34

Dobre informacje dla kierowców. Od dziś dostępna jest Południowa Obwodnica Warszawy
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock

Szef rządu zaznaczył, że warszawiacy czekali na nią kilkadziesiąt lat. Podkreślił też, że obwodnica będzie służyć lokalnym przedsiębiorcom i wpłynie na rozwój gospodarczy regionu. Dodał, że ta obwodnica to wyjście z infrastrukturalnego zakrętu w kierunku przyspieszonego rozwoju.

Posłuchaj

Premier Mateusz Morawiecki: inwestycja ma duże znaczenie dla rozwoju gospodarczego (IAR) 0:25
+
Dodaj do playlisty

Szef rządu mówił, że południowa obwodnica Warszawy to także atrakcyjna oferta dla inwestorów. Zaznaczył, że w trudnym czasie pandemii takie inwestycje przyczyniają się do ochrony miejsc pracy.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział natomiast, że jest to jedna z największych inwestycji drogowych w kraju.

REKLAMA

Posłuchaj

Andrzej Adamczyk: to jedna z największych inwestycji drogowych w kraju (IAR) 0:18
+
Dodaj do playlisty

Dłuższa obwodnica

Kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a na moście po cztery pasy ruchu. Na trasę będzie można dostać się poprzez cztery węzły: Warszawa Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz Lubelska. Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 kilometrów na godzinę. Drugim ograniczeniem jest zakaz poruszania się tym odcinkiem dla samochodów powyżej 3,5 tony.

Na węźle Lubelska kierowcy mogą wjechać z S2 POW na A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego i odwrotnie, korzystając z ponad 1,5 km trasy głównej łączącej ekspresówkę z autostradą. Udostępnione zostały również łącznice umożliwiające zjazd z S2 w kierunku Lublina. Zamknięte są natomiast łącznice zjazdowe i wjazdowe z węzła Lubelska w kierunku Zakrętu i odwrotnie, zarówno od strony Wilanowa, jak i Mińska Mazowieckiego. Bez zmian pozostaje organizacja ruchu na przyszłej S17 w obrębie węzła Lubelska, gdzie kierowcy korzystają z zachodniej jezdni w obu kierunkach. Jadąc od strony Lublina, można jednak wjechać łącznicą węzła na S2 POW w kierunku Wilanowa. Prace na węźle Lubelska zakończą się wiosną przyszłego roku.

Mostem przez Wisłę

Jednym z najważniejszych elementów otwartej dziś Południowej Obwodnicy Warszawy jest most na Wiśle.

Nowa przeprawa to dwa niezależne obiekty, o długości całkowitej ok. 1505,5 m każdy. Most nad nurtem Wisły ma długość 533,6 m, a dwie estakady nad terenami zalewowymi odpowiednio 342,8 m (po stronie Wilanowa) oraz 628,98 m (po stronie Wawra). Piesi i rowerzyści mogą korzystać z chodnika i ścieżki rowerowej po obu stronach mostu.

REKLAMA

W nurcie rzeki znalazło się pięć podpór, z czego dwie wspólne z estakadami. Nowy most na Wiśle jest jedenastym w Warszawie, dziewiątym drogowym i drugim w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jest też najdłuższą ze stołecznych przepraw.

Powiązany Artykuł

1200_droga_shutterstock.png
Droga z Legionowa do Zegrza będzie miała dwie jezdnie. Umowa podpisana

Część obwodnicy przebiega przez Mazowiecki Park Krajobrazowy. Przez teren trasa S2 przechodzi dwoma estakadami o łącznej długości 552 metrów.
W sobotę wieczorem udostępniona została kierowcom nowa tzw. zawrotka. Oznacza to, że kierowcy mają dodatkową możliwość zjazdu z S2 w ulicę Puławską w stronę centrum. Wczoraj oddana została do ruchu kierowcom ulica Lanciego. Trwają prace zarówno pod, jak i na Ursynowie oraz na łączniach po zachodniej i wschodniej stronie tunelu.

Zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku to ok. 89 procent. Zgodnie z podpisanym aneksem do umowy czas na ukończenie robót wydłużono do końca marca 2021 roku. Powodem była między innymi długotrwała procedura uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz proces zawierania umów z gestorami sieci. Kierowcy pojadą tunelem w II kwartale 2021 r., po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.

Łączny koszt budowy trzech odcinków S2 stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

REKLAMA

PolskieRadio24.pl, IAR, Aleksander Pszoniak, md

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej