Ostatnia umowa na modernizację "najdłuższych schodów Europy" podpisana
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na modernizację ostatniego z czterech odcinków południowej jezdni drogi krajowej numer 18 i dostosowanie jej do parametrów autostrady.
2021-01-27, 10:45
Ta trasa w województwie lubuskim jest nazywana najdłuższymi schodami Europy, lub patatajką, ze względu na przestarzałą i zniszczoną, betonową konstrukcję. Od granicy województwa lubuskiego do węzła Golnice.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że nowa droga będzie odpowiadała najwyższym standardom komfortu i bezpieczeństwa. Podkreślił, że przez lata inwestycja była odkładana, a przez to kierowcy byli narażeni na niebezpieczeństwo. Dodał, że dziś jest to droga, która jest niechlubnym reliktem przeszłości.
Powiązany Artykuł
Jakie są koncepcje budowy autostrad w 2021 roku? GDDKiA ujawniła swoje plany
W Polsce powstaje sieć autostrad oraz dróg szybkiego ruchu
Wiceminister infrastruktury Rafał Weber powiedział z kolei, że rząd finalizuje już program autostradowy, w skład którego wchodzi przebudowa drogi krajowej numer 18. Podkreślił, że już za dwa lata w Polsce zostanie domknięta sieć nowoczesnych i komfortowych dróg szybkiego ruchu.
W tym czasie będzie już gotowa także cała autostrada A1 , której kilka odcinków w tej chwili nadal jest realizowanych.
REKLAMA
Droga krajowa nr 18: ostatni odcinek ma 21 kilometrów
Dziś Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała kontrakt z firmą Mirbud na modernizację czwartego, ostatniego odcinka drogi 18. Ma on długość ponad 21 kilometrów. Koszt inwestycji, to ponad 258 milionów złotych. Zasadnicze prace mają się rozpocząć w ciągu najbliższych kilkunastu tygodni, a potrwają do pierwszej w 2023 roku.
W zakres prac wchodzą: Wymiana nawierzchni betonowej, budowa kilku obiektów inżynieryjnych, w tym przejść dla zwierząt i wiaduktów. Droga będzie tak ze wyposażona w urządzenia ochrony środowiska.
W sumie zostanie zmodernizowanych ponad 70 kilometrów trasy, a wartość wszystkich prac przekroczy 870 milionów złotych.
Powiązany Artykuł
Zmiany w poborze opłat za autostrady. Trwają testy systemu e-Toll
„18” połączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olsztynie
Droga krajowa numer 18 jest zaliczana do głównych tras w Polsce i Europie. Ma znaczenie zarówno dla turystyki, jak i dla przemysłu i biznesu. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie.
REKLAMA
Starą drogę numer 18, która jest dziś południową jezdnią trasy, wybudowali Niemcy w latach trzydziestych dwudziestego wieku. Stanowiła ona wtedy fragment trasy Berlin – Wrocław.
W listopadzie 2004 roku rozpoczął się pierwszy etap dostosowywania drogi do parametrów autostrady. Do istniejącej nitki została dobudowa druga, która oddano do użytku w 2006 roku.
Aleksander Pszoniak, jk
REKLAMA