W Polsce wdrażany jest nowy system kontroli lotów. Pierwszy tego typu na kontynencie
Polska jako pierwsza w Europie wdraża najnowszą generację systemu bezpieczeństwa na polskim i europejskim niebie. Kontrolerzy Ruchu Lotniczego rozpoczynają jego testy. O szczegółach informuje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
2021-06-19, 13:27
System o nazwie iTec v3 to w pełni cyfrowa kontrola przemieszczania się statków powietrznych, o wiele bardziej precyzyjna od dotychczas stosowanych systemów.
Nowy system zostanie wdrożony w Poznaniu
Nowe rozwiązania na początku wdrożone zostaną w Poznaniu, a docelowo będą z niego korzystać służby żeglugi powietrznej największych europejskich krajów.
Cyfryzacja przestrzeni powietrznej pozwala na szybsze i dokładniejsze przetwarzanie takich danych, jak trajektoria lotu statków powietrznych, co oznacza, że kontroler jest w stanie nie tylko śledzić ich bieżące położenie, lecz także widzieć, w jakim punkcie znajdą się za precyzyjnie określony czas. Nowy system wcześniej zaalarmuje też, kiedy dojdzie do zagrożenia kolizją.
Powiązany Artykuł

Lotniska regionalne chcą unijnego wsparcia. Stanowią ważny element gospodarki
Nowy system zastąpi system PEGASUS_21 obejmujący Polskę oraz obszary Bałtyku
Nowy system ma zastąpić używany od 12 lat w Polsce system PEGASUS_21, który swoim zasięgiem obejmuje tylko przestrzeń powietrzną nad polskim terytorium oraz nad obszarami Morza Bałtyckiego, gdzie - zgodnie z umowami międzynarodowymi - kontrolę sprawują Polacy.
REKLAMA
Nowy system jest też zgodny z oczekiwaniami Unii Europejskiej, która chce zunifikować całą wspólną przestrzeń powietrzną.
Przedstawiciele Agencji zapewniają, że kontrola poprzez system iTEC v3 pozwala również zadbać o punktualność i wydajność operacji lotniczych, zmniejsza emisję zanieczyszczeń i redukuje koszty.
Wielkopolska będzie pierwszym punktem na mapie Polski, w którym zostanie uruchomiony system kontroli ruchu lotniczego nowej generacji. System będzie wdrażany w Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym w Wysogotowie, w pobliżu lotniska Poznań-Ławica.
Tam powstanie infrastruktura systemu, a poznański ośrodek ma także pełnić rolę zapasową dla warszawskiego Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym, by w razie potrzeby móc przejąć obsługę operacji lotniczych również od innych regionalnych ośrodków regionalnych Kontroli Ruchu Lotniczego.
REKLAMA
IAR, jk
REKLAMA