875 mln euro kary na niemieckie koncerny Volkswagen i BMW. Chodzi o zmowę ws. emisji tlenków azotu

W wyniku przeprowadzonego postępowania antymonopolowego Komisja Europejska nałożyła w czwartek karę w wysokości 875 mln euro na grupę Volkswagen i BMW. W sprawie chodziło o ograniczenie konkurencji w zakresie oczyszczania emisji w nowych samochodach osobowych z silnikiem Diesla.

2021-07-08, 14:00

875 mln euro kary na niemieckie koncerny Volkswagen i BMW. Chodzi o  zmowę ws. emisji tlenków azotu
zdjęcie ilustracyjne. Foto: PAP/EPA/PATRICK PLEUL

Komisja Europejska ustaliła, że niemieckie koncerny Daimler, BMW i Volkswagen (marki Volkswagen, Audi i Porsche) naruszyły unijne przepisy antymonopolowe, działając w zmowie dotyczącej ograniczania emisji tlenków azotu.

Koncerny muszą za zmowę zapłacić 875 mln euro

Komisja nałożyła grzywny o łącznej wysokości ponad 875 mln euro na Volkswagena (502,3 mln) i BMW (372,8 mln).


Posłuchaj

875 milionów euro - tyle wynosi grzywna, którą Komisja Europejska nałożyła na niemieckich producentów samochodów za naruszenie przepisów antymonopolowych. Karę muszą zapłacić BMW i Volkswagen. Uniknął jej natomiast Daimler, który ujawnił istnienie kartelu./Beata Płomecka z Brukseli/. 0:52
+
Dodaj do playlisty

 


Powiązany Artykuł

1200_samochody_droga_shutterstock.jpg
Czy ekologia zmieni branżę motoryzacyjną?

Daimler uniknął kary, bo ujawnił zmowę

Daimler uniknął kary finansowej, ponieważ ujawnił Komisji istnienie kartelu. Wszystkie strony potwierdziły swój udział w zmowie i zgodziły się na ugodowe rozstrzygniecie sprawy.

Kara właściwie za brak współpracy przy wykorzystaniu technologii

"Pięciu producentów samochodów Daimler, BMW, Volkswagen, Audi i Porsche posiadało technologię, pozwalającą na redukcję szkodliwych emisji ponad to, co jest wymagane przez normy emisji UE. (Celowo) unikali jednak konkurowania w sferze pełnego wykorzystania potencjału tej technologii. (...). Dzisiejsza decyzja KE dotyczy zatem sytuacji, w której legalna współpraca technologiczna była prowadzona w niewłaściwy sposób" - oświadczyła wiceprzewodnicząca KE odpowiedzialna za politykę konkurencji Margrethe Vestager.

Komisja nie toleruje zmowy firm

- Nie tolerujemy zmowy firm. Jest to niezgodne z przepisami antymonopolowymi UE. Konkurencja i innowacje w zakresie zarządzania zanieczyszczeniem samochodów są niezbędne dla Europy, aby osiągnąć ambitne cele Zielonego Ładu. A ta decyzja pokazuje, że nie zawahamy się przed podjęciem kroków przeciwko wszelkim formom działań kartelowych, które zagrażają temu celowi - dodała Vestager.

IAR, PAP, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej