Firma z Rosji szkalowała szczepionki Pfizera i AstraZeneki. Miała 65 kont na Facebooku i 243 na Instagramie
Facebook poinformował, że usunął setki kont związanych z agencją reklamową działającą w Rosji, która próbowała płacić influencerom w mediach społecznościowych za szkalowanie szczepionek na COVID-19 produkowanych przez firmy Pfizer i AstraZeneca.
2021-08-11, 13:41
Za siecią 65 kont na Facebooku i 243 kont na Instagramie stała firma reklamowej i marketingowa Fazze, działająca w Rosji dla nieznanego klienta - podaje agencja AP.
Sieć ta wykorzystywała fałszywe konta do rozpowszechniania wprowadzających w błąd twierdzeń dyskredytujących bezpieczeństwo szczepionek Pfizera i AstraZeneki, w tym że preparat firmy AstraZeneca zmieni człowieka w szympansa.
Treści publikowane na fałszywych kontach były kierowane do odbiorców w Indiach, krajach Ameryki Łacińskiej i w mniejszym stopniu do odbiorców w Stanach Zjednoczonych, przy użyciu kilku platform mediów społecznościowych, w tym Facebooka i Instagrama.
Powiązany Artykuł
Szczepionki Pfizera celem dezinformacji, w tle rosyjski wątek. Youtuberzy ujawnili mechanizm
Fazze skontaktowała się również z influencerami mediów społecznościowych w kilku krajach, oferując im zapłatę za zamieszczenie wprowadzających w błąd treści. To się jednak nie powiodło, bo influencerzy z Niemiec i Francji ujawnili przedstawioną im ofertę.
REKLAMA
Czytaj także:
- Ponad połowa Polaków chce ograniczeń dla niezaszczepionych na COVID-19. Nowy sondaż
- Dr Joanna Jursa-Kulesza: szczepionka chroni przed przewlekłymi objawami COVID-19
- "Społeczeństwo nie jest gotowe na kolejny lockdown". Majmurek o czwartej fali pandemii
Śledczy Facebooka twierdzą, że niektórzy influencerzy opublikowali materiał, ale później go usunęli, gdy zaczęły pojawiać się historie o pracy Fazze. Francuski YouTuber Leo Grasset był wśród tych, z którymi skontaktowała się Fazze. W maju powiedział agencji AP, że został poproszony o zamieszczenie 45- lub 60-sekundowego filmu na Instagramie, TikToku lub YouTubie krytykującego wskaźnik śmiertelności po zastosowaniu szczepionki Pfizera. Kiedy Grasset poprosił Fazze o zidentyfikowanie jej klienta, firma odmówiła. Grasset odrzucił ofertę i publicznie wyraził swoje obawy.
Agencja AP pisze, że Rosja aktywnie reklamuje za granicą swój preparat na COVID-19, szczepionkę Sputnik V, co część analityków postrzega jako działania mające na celu "zbieranie geopolitycznych punktów".
pg
REKLAMA