Tunel w Świnoujściu coraz bliżej. W czwartek koniec drążenia
Zakończenie zasadniczych prac przy drążeniu tunelu w Świnoujściu planowane jest na czwartek – poinformował szczeciński oddział GDDKiA. Maszyna TBM ma dotrzeć do komory odbiorczej.
2021-09-15, 12:54
- Jutro maszyna drążąca dotrze do komory odbiorczej po stronie wyspy Wolin, co będzie oznaczało zakończenie zasadniczych prac przy drążeniu tunelu – powiedział Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA.
Teren inwestycji – jak zapowiedziała Kancelaria Prezydenta RP – odwiedzi w czwartek prezydent Andrzej Duda.
Powiązany Artykuł
Program budowy stu obwodnic. Drogowcy podsumowują dotychczasowe prace
Drążenie pod dnem Świny
Do wtorku włącznie maszyna wydrążyła 1474,81 m - poinformowała Magdalena Skorupka-Kaczmarek, odpowiedzialna z ramienia magistratu w Świnoujściu za komunikację dotyczącą tunelu.
- Teraz Wyspiarka zwolni i zatrzyma się przed betonowym blokiem, gdzie przejdzie jeszcze przegląd narzędzi. Potem powoli przewierci betonowy blok i wejdzie do szybu odbiorczego – podała Skorupka-Kaczmarek.
REKLAMA
Prowadzone są także inne prace przy inwestycji, m.in. przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu i infrastruktury drogowej po obu stronach Świny.
Wyprodukowana w Chinach i przetransportowana do Świnoujścia w częściach maszyna TBM, została zmontowana w komorze startowej na wyspie Uznam. Maszyna, nazwana później "Wyspiarką", rozpoczęła drążenie tunelu na początku marca.
Ważna inwestycja dla Świnoujścia
Według świnoujskiego magistratu będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce: 1484 m tunelu zostanie wydrążone maszyną TBM. Z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.
Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.
REKLAMA
Tunel – stała przeprawa, która połączy wyspy Uznam i Wolin, rozdzielone rzeką Świną – ma być rozwiązaniem komunikacyjnych problemów miasta. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości, co powoduje często długi czas oczekiwania na prom, i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.
Świnoujście leży na kilkudziesięciu wyspach, z których zamieszkane są tylko trzy: Uznam, Wolin i Karsibór. Na wyspie Uznam znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi. Żyje tu 80 proc. mieszkańców Świnoujścia.
PolskieRadio24.pl, PAP, md
REKLAMA