"Próba nieadekwatna do rozmiarów rynku". Jolanta Hajdasz o badaniach słuchalności

- Przeprowadzanych jest 7 tys. telefonów w miesiącu. Na takiej próbie oparte jest badanie słuchalności. Biorąc pod uwagę to, że w Polsce nadaje legalnie blisko 300 rozgłośni radiowych, te liczby mówią same za siebie. Jak bardzo nieadekwatna do liczby programów radiowych jest ta próba - mówiła w Polskim Radiu 24 dr Jolanta Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP. 

2021-10-12, 11:33

"Próba nieadekwatna do rozmiarów rynku". Jolanta Hajdasz o badaniach słuchalności

Jolanta Hajdasz tłumaczyła, że opracowując wskaźniki słuchalności polskich rozgłośni radiowych prowadzi się sondaże telefoniczne. - Metoda polega na tym, że ankieter dzwoni do kogoś i odpytuje według sobie znanego klucza - stwierdziła. - Najważniejszym problemem jest tutaj tzw. próba - dodała.

Powiązany Artykuł

radio studio stock 1200.jpg
"Uprzywilejowuje największe stacje komercyjne". Dr Jolanta Hajdasz o badaniu rynku Radio Track

Jak oceniła gość PR24 liczba telefonów jest niewystarczająca, zawodzi też "skonstruowanie socjologiczne tej próby". - W Polsce to badanie jest prowadzone przez firmę prywatną. Nazywa się ona dostojnie - Komitet Badań Radiowych - sugerując, że to coś więcej niż firma - mówiła.

Jak przypomniała, Komitet, nadzorowany jest przez "największe na rynku radiowym podmioty". Wymieniła w tym kontekście Eurozet, RMF, Time SA i Agorę.

REKLAMA

Posłuchaj

Dr Jolanta Hajdasz o badaniach słuchalności radiowej w Polsce (Polskie Radio 24/Temat dnia/Gość PR24) 7:37
+
Dodaj do playlisty

"Sondaż telefoniczny jest nieadekwatny" 

- Przeprowadzanych jest 7 tys. telefonów w miesiącu. Na takiej próbie oparte jest badanie słuchalności - kontynuowała dr Jolanta Hajdasz. W jej opinii, jeśli wziąć pod uwagę, że w Polsce koncesję KRRiT posiada 300 rozgłośni, "te liczby mówią same za siebie: jak bardzo nieadekwatna do liczby programów radiowych jest próba badania Radio Track".

Jak zauważyła dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP stacje radiowe nadają 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, co sprawia, że jest wiele treści do analizy. Tymczasem, "sondaż telefoniczny, który dziś jest podstawą wycen reklamowych, oceny popularności rozgłośni radiowych, jest zupełnie nieadekwatny do tego, co naprawdę dzieje się na tym rynku".

W mówiła, tłumaczyła gość Polskiego Radia 24, fachowcy "zawsze zwracają uwagę na ten aspekt, że rodzaj badania, z którym dziś mamy do czynienia jest badaniem popularności danej marki radiowej, a nie rzeczywisty pomiar słuchalności".

Więcej w nagraniu.

REKLAMA

***

Audycja: "Temat dnia/Gość PR24"

Prowadzący: Tadeusz Płużański

Gość: Jolanta Hajdasz (dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP)

REKLAMA

Data emisji: 12.10.2021

Godzina: 10.50

PR24, ms

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej