Ponad 4 tys. linii autobusowych uratowanych dzięki funduszowi autobusowemu

Dzięki Funduszowi rozwoju połączeń autobusowych udało się odtworzyć w Polsce ponad 4 tys. linii - poinformował we wtorek podczas X Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

2021-10-13, 13:28

Ponad 4 tys. linii autobusowych uratowanych dzięki funduszowi autobusowemu
Autobusy warszawskiego MZA . Foto: Adam Burakowski/REPORTER

- Działania Funduszu rozwoju przewozów autobusowych są coraz lepsze. (...) W tej chwili mamy już ponad 4 tys. linii odtworzonych we współudziale z tym funduszem - powiedział Bittel.

Fundusz działa od 2019 r.

Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej weszła w życie na początku lipca 2019 roku. Z Funduszu dofinansowywane jest przywracanie lokalnych połączeń autobusowych.

Dofinansowanie z funduszu samorządy mogą uzyskać dla linii komunikacyjnych nie funkcjonujących od co najmniej trzech miesięcy przed wejściem w życie ustawy powołującej fundusz.


Powiązany Artykuł

pks pap 1200.jpg
Fundusz autobusowy ma przywrócić zamknięte połączenia. Wnioski od sierpnia

Środki zgromadzone w Funduszu będą przeznaczane na dofinansowanie zadań zapewniających funkcjonowanie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacji miejskiej.

Dofinansowanie będzie przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Podział środków Funduszu w danym roku budżetowym na poszczególne województwa będzie dokonywany na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zasad podziału środków Funduszu.

REKLAMA

Sposób i terminowość wykonania zadania, na które zostało udzielone dofinansowanie oraz prawidłowość wyliczenia dopłaty pod względem zgodności z umową o dopłatę będzie kontrolował właściwy wojewoda.

Dofinansowanie będzie przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Jakie są wymogi ?

Wśród kryteriów, na podstawie których wojewoda będzie dokonywał podziału środków Funduszu na rzecz samorządów terytorialnych, będzie m.in. realizacja potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Przepisy ustawy zwiększą dostępność połączeń autobusowych o charakterze użyteczności publicznej dla tych osób.

Dopłata w wysokości nie wyższej niż 1 zł do 1 wozokilometra będzie obowiązywała do końca 2021 r. W kolejnych latach dopłata będzie ustalana w kwocie nie wyższej niż 0,80 zł do 1 wozokilometra.

REKLAMA

Początkowo wyższa kwota dopłaty powinna zachęcać organizatorów do jak najszybszego uruchamiania przewozów o charakterze użyteczności publicznej tam, gdzie występują najpilniejsze potrzeby komunikacyjne.

Jednocześnie organizator (samorząd terytorialny) będzie zobowiązany dopłacić do kwoty deficytu na danej linii komunikacyjnej nie mniej niż 10 proc. ze środków własnych.


PR24, MNinisterstwo Iinfrastruktury, PAP, jk


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej